Wednesday, December 2, 2009

Mengaji

Sejak pindah KL ni, mak rajin wat kelas tuisyen kat anak2 kawan mak. Ada yang datang rumah, ada jugak yang mak pi rumah diorg. Tapi kelas ni tertutup untuk anak2 kawan mak and budak skolah rendah je. Rasanya diorg ni memerlukan perhatian lebih n keja ajar slow2, baru bleh paham. Ye la.. kalu kat skolah, cikgu ajar ramai orang, kekadang tu budak2 yang lambat nak paham ni tak sempat nak ikut apa yang cikgu ajar. Tapi apa yang aku nak citer kat sini bukan pasal tuisyen.. tp pasal ngaji. Mak pun ajar jugak beberapa budak ngaji. Sempena cuti skolah ni, kelas tuisyen yang mak buat pun takde sekerap hari sekolah, tp anak2 kawan mak yang datang ngaji ni mmg ada. Kebetulan plak, Naim pun cuti sama macam cuti skolah, maka.. Naim la yang take over mak ajar ngaji. Tadi aku terdengar Naim ajar diorg.. pastu diorg suruh budak tu ulang balik. Terus aku teringat masa aku kecik2 dulu. Memula ayah ajar kitorg adik beradik ngaji. Pastu bila pindah rumah kat Jalan Kamaruddin, ayah upah sorang atuk ni datang umah ajar ngaji. Masa tu, aku, Zaid, Nisah n Dilah je yang ngaji. Naim kecik lagi n Muaz plak baru lahir/tak lahir lagi. So, bila Naim dah besar.. tok tu pun dah takde. Ayah yang ajar Naim ngaji. Kalu aku ada.. kekadang tu ayah akan suruh aku ajar Naim ngaji. Aku memang seorang kakak yang garang. Siap suruh dia ulang 10x ayat yang sama sampai lancar. Menangis2 dia ngaji ulang ayat sambil kira guna jari. Abis je aku ajar ngaji.. terus ngadu kat ayah, tak mo dah aku ajar dia ngaji! Hihihihihihihi... aku pun seronok gak, tak yah ajar dia ngaji dah! Tapi itulah, tengok Naim ajarkan budak tu ngaji, mengingatkan aku pada masa dulu. Kalu ikutkan, dalam family kitorg.. Naim la paling nakal skali, paling mak risau skali masa dia kecik2 dulu. Tapi skarang pulak.. rasanya Naim jugakla yang paling bagus skali kalu bab ngaji dalam family aku. Alhamdulillah...

No comments: