Friday, December 4, 2009

BF

Sejak mengandung lagi.. aku sangat exited nak kasi Aiman BF sepenuhnya even aku dah keje. Mungkin takla sampai Aiman 2 tahun, tp paling kurang pun kalu boleh lebih dari 6 bulan. Aku ingat senang.. n yang susahnya cuma mungkin kena pump susu kat opis.. bawak bekas simpan susu merata, etc. Menda2 yang aku rasa remeh n senang untuk aku handle, asalkan ada ketabahan. =P
Bila Aiman dah lahir.. even susu aku takla banyak.. tp cukupla untuk buat Aiman kenyang. Masalahnya, bila aku nak pump susu untuk bekalan bila keje nanti.. susu aku tak banyak. Sikit giler.. tp aku relex je sebab aku tau banyak lagi masa. Skarang.. aku dah mula ajar Aiman minum susu botol guna susu yang aku pump and rasa mcm susu yang aku kumpul selama ni tak cukup pun untuk Aiman. Sedeyyyy... sebab tak penah terlintas langsung cabaran paling besar untuk kasi Aiman BF sepenuhnya especially masa aku dah masuk keje ialah susu tak cukup.
Banyak cara nak tambah susu.. aku sememangnya minum air sebanyak yang boleh. Selalu jugak, b4 n sambil susukan Aiman, aku akan minum air jugak. Minum air halba, minum air longan kering, minum susu segar, urut.. bertambahla jugak sikit tp hanya cukup untuk Aiman minum je lah. Then, aku try susu Anmum plak. Haaa.. yang ni ok skit lah. Kira bertambah la jugak susunya.
Pagi tadi aku pi tukar baju kat Fabulous Mom.. tengok2 jugak supplement yang menambahkan susu ibu. Ada jamu dari Indon, ada teh dari USA dan ada satu pil, Extra Milk (rasanya dari US jugak kot). Kata tukang jual tu.. pil Extra Milk ni memang bagus. Ramai yang makan 2-3 biji.. terus banyak susunya. Tp harganya.. huhuhu.. 60 biji, RM130! ye la, menda bagus kan, harganya pun bagus jugak. Jurujual tu ckp lagi, ada orang, kalu berenti makan, susu masih banyak, tp ada jugak yang kurang susu bila berenti makan. Tak sanggup aku nak beli.. sehari makan 4 biji.. setengah bulan je dah abis. Bukanla berkira sebab nak tambahkan susu ni pun, untuk Aiman jugak. Tp aku pk2, last2 aku amik jamu tu je. Test je lah dulu, tengok ok ke tak. Hahaha.. jamu ni mmg paling murah la. Teh harganya sedang2, boleh dipertimbangkan, tapi takut aku malas nak buat teh ataupun tak sempat. Tengokla, kalu tak berjaya ngan jamu ni, aku try teh pulak.
Andaikata bila dah keje nanti, susu aku pun tak cukup untuk menampung permintaan Aiman masa aku kat opis, mungkin terpaksa campur ngan FM. Tapi so far, seboleh2nya aku akan cari cara supaya dapat kumpul susu banyak2.Teringat Azr pesan, jangan risau sangat. Anggap apa yang kita dapat pump tu, itu la yang Aiman perlukan. Nanti bila dah keje, mungkin sebab kurang kasi susu kat Aiman waktu siang.. maka hasil susu yang di pump pun banyak. Hmmm.. memang susah bila sesuatu tu di luar jangkaan kita. Betulla, kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Semoga dipermudahkan..

No comments: