Tuesday, December 29, 2009

Kita hanyalah merancang tapi..

Minggu ni aku cuti!! Abiskan lebihan cuti tahunan company yang mana tak leh nak carry forward ke tahun depan. Banyak sebenarnya perancangan dalam kepala otak aku ni nak menghabiskan seminggu cuti terutamanya weekdays. Antaranya :
  • Pi Sogo shopping baju keje and seluar keje. Lepas bersalin ni, baju2 lama nampak macam buruk benor. Seluar pun, ada yang masih muat.. and ada jugak yang dah tak muat!
  • Nak pi gunting rambut.
  • Nak pi anto baiki spek yang pecah cerminnya 2 minggu lepas. Dah 2 minggu kat dalam keta, tak sempat singgah mana2 kedai cermin mata pun lagi.
  • Nak ajak member2 yang free kuar lepak makan2 and sembang2.
  • Nak mengemas rumah (besar2an punya operasi). Last time kemas rumah masa panggil indon tukang cuci dulu.
  • Menghabiskan masa kat umah mak sebab Hanisah dah balik abis belajar and Adilah balik bercuti. Pasni kalu keje, mesti singgah kejap je umah mak untuk amik Aiman

Tapi.. suma ni hanyalah perancanganku. Tak dapat dijalankan sebab tetiba dapat tau semalam my MIL masuk hospital. Memula masuk wad sementara while waiting result test darah doktor. Pas dapat result, terus doktor tahan masuk wad. En suami dah macam tak keruan.. ye la.. agaknya kalu aku kat tempat dia, mau nangis aku masa dengar berita tu. Malam semalam jugak bertolak balik BP dengan my SIL. Memula aku serba salah nak ikut ke tak sb harini ada keje nak kena buat. Rasa macam dah lama sangat susahkan orang take over keje aku sepanjang cuti bersalin dulu. Ni nak kena susahkan orang lain lagi cover aku. Tapi, aku serba salah jugak kalu tak ikut en suami balik tengok my MIL. Akhirnya.. lepas pk n mintak tolong kawan2, aku decide ikut jugak en suami balik BP. Sampai umah around 1am. Risau bawak Aiman jalan malam2 tapi nak wat camne.. doa je lah. Sepanjang journey aku n Aiman tido. Especially bila aku sedar kitorg kuar kot exit Pagoh. My SIL yang temankan en suami sembang2 sepanjang jalan.

So far, keadaan my MIL beransur baik. Maybe kena dok wad 2-3 hari lagi. Bagus jugak sebab kalu balik rumah, mesti tak dapat nak rehat. Macam2 nak buat. Aku pun, maybe sampai abis minggu kat BP. Takpela.. tangguh je la suma perancangan yang telah aku buat untuk minggu ni. Tunggu CNY punya sale la pulak untuk shopping tu. Pasni, rasanya takde peluang dah aku nak cuti panjang sampai seminggu. Maybe kalu ada pun, akhir tahun nanti, abiskan baki cuti tahun ni. Itu pun kalu ada balance, sebab aku akan mulakan tahun depan tanpa sebarang replacement leave. Tahun ni, banyak cuti sb ada banyak replacement leave, yang tahun 2008 lagi. Tunggu my next cuti bersalin la pulak.. hahahahaha....

No comments: