Tuesday, December 8, 2009

Kasih ibu & ayah

Minggu ni minggu last aku cuti bersalin. Sob.. sob.. next week dah kena start keje. Sepanjang cuti bersalin ni, aku dok umah mak. Pada awalnya, en suami pun tido kat sini gak tp pas few weeks, dia mcm ada rasa lain macam bila balik umah kitorg. So kitorg decide en suami tido kat umah untuk tak nak tinggalkan rumah kitorg kosong. Biasanya balik keje.. n kekadang malam pun datang lepak kejap main2 ngan Aiman.
Hari ahad lepas, aku n Aiman dah pindah balik umah kitorg. Yela, nak kena sesuaikan diri dengan kehidupan seharian, jaga Aiman kat rumah etc. Masa kemas2 barang nak balik rumah.. aku rasa mcm sedih sangat. Selama ni.. seumur hidup ni, bila aku dok umah, aku relex je. Kalu balik bercuti masa skolah and kat u dulu pun, setakat sedih kejap2 je. Bila dah balik skolah, jumpa kawan2, terus hilang sedih. Hari ni dah hari ke 3 aku dok umah sendiri. Pagi2 en suami anto ke rumah mak. Ala2 nak biasakan Aiman ngan rutin kitorg nanti bila aku balik bekerja semula. Bila aku balik umah, mesti aku akan rasa sedih sangat. Kekadang tu, siap boleh sampai nangis la. Entah.. aku rasa macam besarnya apa yang mak buat untuk aku sepanjang 2 bulan dok kat rumah mak. Dahla nak kena uruskan rumah, pastu masak lagi. Bila masak, aku nyer makanan asing dari orang lain. Pastu basuhkan baju2 Aiman yang special dari basuh biasa. Tu tak kira kalu ada baju yang kena taik lagi. Pagi2 siapkan air mandi aku. Bila aku penat or tak sempat ngan Aiman, mak pun akan datang tolong jugak. Pastu pegi shopping belikan barang2 rumah lagi. Ada jugak sekali mak temankan aku pi klinik masa nak cucuk Aiman sebulan. Skarang, even aku dah abis pantang, tapi mak still tolong dalam banyak menda. Baju2 Aiman mak tolong basuh, bila nak kasi Aiman praktis minum susu botol, mak yang akan bagi minum. Bila Aiman ngamuk2 n kebetulan masa tu jugak aku tengah pam susu, mak akan take over. Pendek kata, aku rasa banyak menda yang mak buatkan untuk aku.
Bila balik rumah sendiri, malam2 kelam kabut ngan Aiman nangis nak susu, aku nak basuh kain, nak prepare dinner.. rasa sedih sangat bila teringatkan mak kelam kabut nak wat suma ni untuk aku. Masa aku pantang.. ataupun masa aku kecik2 dulu pun, nak jaga kitorg adik beradik. Ramai plak tu.. aku ni Aiman sorang je, rasa mcm kelam kabut giler. Ni tak start keje lagik.. Skarang baru rasa betapa penatnya mak melayan kitorg. Masa aku pantang ni jugak.. aku rasa mcm sangat close ngan mak. Yela, sepanjang masa kat umah. Kalu dipikirkan, dulu2 pun selalu dok umah gak.. masa kecik2.. masa cuti belajar.. tp aku rasa, skarang lain. Maybe sebab dulu masa kecik, even aku dok umah, tp banyak menda nak buat. Ye la, namapun budak2. Main.. belajar.. kawan2.. bila cuti belajar pun cenggitu gak. Dok kat umah, lama gak habiskan masa ngan mak tp maybe masa tu perasaan tak sama. Dulu ala2 budak2 lagi. Skarang.. dah keje, dah jadi mak budak pun.. dengan kata lain maybe tahap kematangan tu tak sama (alamak.. tetiba rasa macam dah tua!!).
2 bulan ni.. memang mengajar aku betapa aku menghargai mak. Apa yang mak buat untuk kitorg adik beradik selama ni especially untuk aku sampaila sekarang. Berkongsi segala ilmu n pengalaman menjaga Aiman. Sebab tu bila aku balik rumah sendiri, aku terasa sangat mak takde. Tapi memang mustahilla kalu nak dok rumah mak sampai bila2. Melampau la tu.. dahla dah kawin! Aku dapat rasakan betapa ikhlasnya mak menjaga kitorg even ada masa2 tu mak sendiri rasa penat n tak larat tapi buat jugak. Harapnya, aku pun dapat jadi ibu untuk Aiman (dan adik2nya nanti, InsyaAllah) sepertimana mak menjaga and mendidik kitorg.
Wahh.. entri ni ala2 entri hari ibu. Tapi aku rasa, tak payah tunggu hari ibu untuk aku menghargai mak and sedar betapa besarnya pengorbanan mak pada aku. Sedey... menitis jugakla air mata aku tulis entri ni. Kalu aku cakap direct ngan mak, sure tak dapat cakap apa2 sebab aku akan nangis sebab sedih n terharu. Aritu, sebelum balik rumah sendiri pun dah nangis. Bila kasi mak cium Aiman (even esok paginya akan balik rumah mak jugak!), memang bergenang air mata aku..
Kalu ikutkan.. bukan mak je, ayah pun banyak tolong macam2. Siap pi shoppingkan barang untuk Aiman lagi sedangkan ayah bukan jenis yang suka pi shopping tempat orang ramai2 nieh. Masa mak pi terengganu, ayah pun tolong jagakan Aiman, angkat Aiman kalu Aiman nangis.. tapi maybe sebab aku lagi banyak dok umah, so lagi banyak la abiskan masa ngan mak. Even masa nak balik rumah bawak Aiman 1st time tu pun.. aku rasa sebak n bergenang air mata bila kasi ayah cium Aiman..
Itulah.... tak tau dah nak cakap apa. Mak ngan ayah memang terbaeeekkkk.. =)

1 comment:

Muzlifah said...

Miraaaaah,
Terharu cik baca... Dok setaman nak jumpa esok pun rasa sedih bila nak berpisah dgn mak... Bagus la, mirah menghargai kasih sayang dan pengorbanan mak...