Tuesday, April 12, 2011

Pabila larut malam

Semalam Aiman tak tido dari amik dia kat rumah nanny.. Masa amik tu mcm baru je nak terlelap.. tapi sampai ke awal pagi tak tido2. Punyala seronok main2... aku yang tak larat nak melayan. Yang syoknyer, semalam Aiman main takde nak suruh aku main sama2. So sambil teman dia.. aku pun boleh jugakla buat keje rumah.



Siapkan bahan basah untuk sup tofu Aiman pagi ni. Potong kentang siap2.. carrot, tomato n tofu. So pagi ni, suma masuk dalam periuk je. Bila aku siapkan suma, dia pun sibuk jugak dok main kat dapur. Dah bawak ke depan talam n tupperware. Abis di usung satu rumah..



Perasan pulak cahaya flash camera aku amik gambo. Terus cepat2 datang kat aku.. cakap 'Aiman.. Aiman'. Nak tengok gambar dia yang aku amik. So amik skali lagi gambar Aiman jarak dekat. Dah pandai senyum sengih bila tau orang nak amik gambo dia.. abis tunjuk suma gigi..



Bila macam takde harapan je Aiman akan tido dalam masa terdekat, aku pun basuh kain. Adoila, kol 12.30 tengah malam basuh kain. Pakai quick mode, dalam setengah jam siap. Dah bawak hanger nak gantung baju.. Aiman pun sibuk pulak mengusung hanger2 aku satu rumah. Bila dah bersepah atas lantai... kutip balik satu2.. pastu sepahkan pulak area lain. Seb baik tak kacau baju2 yang aku dah sangkut kat hanger. Sidai kain kat tingkat atas so masukkan baju dalam hanger dulu, baru aku bawak naik suma baju kat atas. Seb baik mood ok, masa aku naik atas, takde pulak meraung. Cuma macam biasa la jerit 'ibu.. ibu..' dari bawah.. hehehe..



Dah suma hanger aku pakai.. pegi pulak kat tempat mainan dia.. korek bola pulak. Aku mainla kejap ngan dia.. tapi bila bola dah golek pegi ntah mana2.. Aiman main pulak bola kecik2 yang beli skali ngan pool (owh.. pool masih lagi dalam kotak, xbukak pun lagi). Dahla bola tu ringan, kecik n sangatla banyak.. bersepah pulak rumah ngan bola2 Aiman.



Semalam nak tunggu boleh ke tido tu, sempat jugak aku sapu sampah, kemas dapur, kemas baju Aiman, siapkan bekalan kering Aiman untuk hari ni.. mcm2 lah. Sampai last skali dapat tengok tv lagi bila dah takde menda nak buat. Ada je lagi kain nak dilipat, tapi cukupla.. nak relexkan diri sendiri pulak. Sambil2 tu jugak, macam2 makanan aku suapkan kat Aiman. Kentang rebus la.. pisang la.. suma persediaan supaya Aiman tak lapar bila bangun tengah malam so bolehla dia tido dengan nyenyaknyer. Malam semalam jugak sampai 4x Aiman berak. Sikit je each time tapi bila dah berak tu, mula la Aiman bising cakap 'yak.. yak..'. Selagi tak salin, itula dok ulang disebutnya. Last skali, betul2 sebelum tido.. tp siangnya memang Aiman tak berak langsung. Nanny pun pakai satu je pampers yang aku bekalkan.



Finally.. around kol 2 baru tido. Bila bawak naik atas, sempat lagi punggah2 barang kat dalam bilik. Bila dah penat, dah ngantuk, mulala datang sondol2 kat aku. Aku skarang dah malas dah nak dukung2 dia.. kecuali bila Aiman memang dah ngamuk2. Tapi smalam cam ok je, peluk kejap, tepuk sikit.. last2 tido. Aku pun tak pasti aku tido dulu ke.. Aiman tido dulu.. hehehehe..



Sebenarnya.. dah 2 malam (stat petang sampaila ke malam) Aiman bernafas berbunyi. Bila malam je jadi, then bangun pagi ok plak. Masa amik dari umah nanny slow je bunyi, tapi lama2 makin kuat sampaila bila masa dia tido tu. Tapi masa Aiman tido, takde pulak terganggu n bunyi jugak. So pagi ni bawak Aiman pi klinik, ye la, takut paru2 berair ke.. asma ke.. Alhamdulillah paru2 Aiman clear, so doktor kata mungkin kahak. Dapat ubat kahak n batuk. Skarang pun, Aiman dah ok makan ubat dengan sudu. Siap boleh isap2 lagi sudu tuh. Hehehe.. hasil dari kasi makan scott emulsion hari2.. dia pun mcm dah terbiasa. Tapi kalu mood tak baik, terus disembur je ubat tu. Kena pujuk n sembang2 dulu la sebelum kasi makan ubat. Berita tak bestnyer.. berat Aiman tak tambah2 pun.. =( Hmmm.. entahla, maybe nak kena highlight kat kk next visit kot. Makan dah banyak.. tp berak pun banyak jugak.. n sangat aktif pulak tu. Tido kurang.. mungkin sebab tu jugakla kot berat Aiman tak tambah2... tapi takpela.. asalkan sihat..



So.. apa lagi nak citer.. abis dah... kepala dah sakit even dah cover tido sampai kol 8 pagi tadi sebab amik half day morning bawak Aiman pi klinik. Then kat opis pas solat zohor pun sempat lelap dalam 40 minit...

No comments: