Friday, January 14, 2011

Setahun tiga bulan

Yey.. Hari ni Aiman setahun 3 bulan. Mak aih.. Ligat dia bukan main. Berat masih maintain.. Last 2 minggu rasanya timbang kat klinik, 7.2kg. Kalu banding ngan anak orang lain, mmg ringan giler la. Tapi xpe, janji sihat n membesar dengan baik. Bila dah besar ni, ragamnyer pun macam2 .


Senang giler nak nangis!!! Menangis sb xdpt menda, tp nangisnya ala2 kena pukul je.. Sure berjurai2 air mata kuar, abis ingus pun kuar, siap merah idung ngan mata lagi. Pastu, bila kasi je menda yang dia nak tu, serta merta elok. Biasanya lebih kepada dia mintak nak makan apa yang aku makanla. Of coursela suma menda xleh nak kasi dia.. Pastu kalu tukar kasi menda lain, mcm kasi bubur dia, tau tu xsama. Mesti tolak n tunjuk jugak kat makanan aku. Semalam kasi mi, sb sibuk sgt nakkan. Sekali dia rasa pedas kot, menangis2 dia tp mintak lg nak makan. Last aku kasi kek ganti.. Hmm.. Dengan happynyer berenti nangis, makan kek sambil jalan kedek2 ke depan. Abis kek dia datangla mintak la..



Pandai jugak cakap. Kalu kita sebut apa2, rajinla ikut. Adala bunyi sikit. Panggil ayah ada bunyi mcm abah, panggil ibu.. Bunyi mcm abah jugak! Aritu, ajar dia sebut ikut gambar, suma dia sebut bunyi yg lebih kurang. Sampai kat 'umbrella', ada ke boleh bunyi dia sebut 'apecah'. Hahaha.. kelakar giler, tanya banyak kali, 3-4 ari tu, itu jugak bunyi yg kuar dari Aiman. Pastu 2 hari lepas kot, bila sebut lg, Aiman dah pandai. X bunyi mcm dulu dah, dah ada bunyi umbrella dah.. Xsempat nak rakam. Kalu xbleh gelakkan dia bila besar nanti! Pastu, kalu aku or en suami kat atas, mesti dia akan diri panjat pagar kat tangga yg halang dia naik atas tu, pastu jerit kuat2.. 'Abahhhhhh..' Bunyi2 yg seerti ngan panggil ayah or ibu dia lah. Pantang ada orang naik, mesti terjerit2 dia, riuh satu rumah dengar..

Aiman ni macam tau je nak bawak keta camne. Hahaha.. sebab apa tau, kalu aku masuk keta, nak drive n masa tu masuk sekali ngan dia. B4 letak dia sebelah la kan.. kita ni dok cari kunci keta ke.. nak tutup pintu ke.. dia cepat2 amik dua2 belah tangan aku letak kat stering. Dia tau dah, kalu nak bawak keta, tangan kena kat stering. Pastu plak, kalu aku kat sebelah penumpang sambil Aiman kat riba.. mesti dia akan amik tangan aku sebelah, letak atas gear! Oh sayang.. keta ayah auto la, bukan manual yang tangan kena sentiasa kat gear. Kekadang tu aku mcm tak perasan, sambil sembang2 ngan en suami, dia amik letak tangan aku kat gear, aku tarik balik. Pastu dia amik balik.. aku tarik balik.. sebab tak perasan yang dia memang nak aku letak tangan kat situ.. Kalu biarkan dia berdiri kat stering, abis di pusing2 kan stering tu, pastu main high beam ngan air cuci cermin depan. Argghhh.. ni memang anak ayah yang suka keta...

Bila dah besar skang ni, dia pun mcm dah paham banyak menda. Senang nak kasi arahan. Macam suruh tunggu kejap ke.. amikkan remote ke.. ikut pegi depan ke.. tp kalu dia nak wat sesuatu n kita cakap jangan.. peduli dia.. hahaha.. contoh macam dia nak masuk bilik air.. jenuh panggil n umpan ngan mcm2.. alkisahnya ibu Aiman ni malas nak bangun pi angkat dia. Relex je dia masuk jugak bilik air nak pi main air or ketuk2 baldi.

Pasni.. insyaAllah Aiman akan dapat adik!!!! Baru je cek awal minggu baru ni. Aku pun dah start muntah2 n pening2. Risau gak sb b4 ni aku operate, sepatutnya 18 bulan baru pregnant balik. Tapi tak pe la, anak ni kan rezeki. My mil pun kasi semangat cakap between en suami n kakak dia pun selang setahun, then bedah gak masa lahir. Kira aku ni dlm setahun lebih baru mengandung balik. Pastu risau jugak pk Aiman yang still bf n aku yang tak tau camne nak stop bf. Tengokla.. nak kena tanya pakar dulu, kot aku boleh proceed ngan bf sambil pregnant, tp cari supplement yang bagus2 skit supaya tak penat. Skarang ni nak pk lebih2 pun rasa penat!

Klah.. for Aiman.. membesar dengan baik ye sayang.. untuk Aiman jr.. pun membesar baik2 kat dalam tu ye.. cukup2 la buat ibu pening n muntah2...

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah nak dpt sorang lagi! Masin mulut Cik!

-cik