Friday, August 5, 2011

Update

Lamanya tak update blog
Sibuk sangat rasanya lately, apatah lagi bulan posa ni
Lunch time.. aku akan mewajibkan diri sendiri utk berehat dan seboleh2nya tido kat dalam surau..
Isnin pegi check up kat kk.. start minggu ni, dah kena pegi every week
Minggu ni jumpa doctor, ni kira kali kedua jumpa doc sepanjang visit ke kk
Alhamdulillah result diabetis aku ok, kira kali ni aku takde diabetis..
Even kandungan gula dalam darah pas minum air gula tu pun lagi rendah dari first time amik test ni..
Pastu doctor check, dia tanya aku.. 'Awak tak rasa perut awak kecik ke?'
Then dia cek2.. katanya ukuran baby suma ok.. tp mesin dia pun takde la macam canggih sangat kan..
Kasi surat refer ke hospital untuk check either aku boleh bersalin normal ke tak
Hari rabu, pegi hospital pulak.. seperti biasa.. memang ramai giler manusia dengan queue yang sangatla lama n panjang
Datang kol 9, aku jumpa doctor kol 12 rasanya..
Based on report doc yang bedah aku dulu, katanya aku boleh bersalin normal
So skarang tunggu je la bila2 tanda2 nak bersalin tu.. even pada awalnya aku rasa mcm nak mintak bedah je.. tp apa la salahnya kalu try tunggu kan?
Lagipun aku pk, kalu aku bedah, sure lama dok hospital.. kesian Aiman, dahla tak leh masuk lawat aku
Tapi tak dapat bayang jugak camne aku nanti bila dah rasa sakit nak bersalin
Apapun.. aku pasrah n berdoa je sekarang.. semoga nanti aku selamat bersalin n dipermudahkan..
Then doc scan.. memang kecik pun baby, berat skarang 2.2kg.. doc target mungkin masa bersalin berat baby around 2.5kg..
Rasanya ok je kot sb Aiman pun lahir 2.43kg.. memang gen anak2 aku suma kecik2..
So sebab baby kecik, paling lama tunggu sakit bersalin pun sampai minggu 40.. kalu xsakit lagi.. kena induce lah.. kalu orang biasa.. 40 minggu + 7 hari kalu tak silap aku doc cakap
Then sebab baby kecik jugak, aku kena pi cek lagi kat hospital next week, patutnya 2 minggu lagi tp sebab full appointment lagi 2 minggu.. so dia wat next week
Nak monitor progress baby..
Alhamdulillah.. so far aku dapat lagi puasa tiap2 hari
Tapi penatnya tu.. tok sah cakap la
Stakat dok opis je, boleh tahan lagi
Bila balik je dari bazar ramadhan.. memang dahaga giler
Bukak posa tu, minum air je pun dah cukup.. tak makan pun tak pe..
Ada la jugak aku minum susu supplement n air tambah tenaga
Alhamdulillah rasanya suma tu membantu jugak kot.. tp memang malam2 penat sangat rasa
Dengan kerja2 rumah lagi.. persiapan untuk baby n lepas bersalin lagi..
Nak kemas2 baju sebab nanti senang, en suami angkat je beg bawak pi rumah mak..
Yang tu masih tertunda lagi nak buat bila.. aku tunggu weekend la kot baru nak wat slow2
Rumah? Hmmm.. wat kerja2 rumah yang wajib je mcm basuh kain.. sapu sampah pun takde la kerap.. selalu sapu kat tempat Aiman wat sepah je
Mop? Hanya bila perlu sahaja iaitu kalu Aiman makan n tumpah bersepah pada kadar yang perlu mop..
Solat tarawikh.. wat kat rumah sebanyak mana yang larat je
Sebenarnya memang larat nak wat sampai 8 rakaat.. tetapi kadang2 tu tak sempat..
Bila dah siap suma.. plus Aiman pun dah tido, dah kol 11 lebih..
Solat isya' then wat tarawikh 4 rakaat, mata pun mcm nak pejam dah sangat2..
Memang takde la nak masak untuk berbuka.. biarla berbelanja lebih pun.. ni makan beli pun dah kelam kabut.. kalu masak.. pengsan!
Aku masak pagi je.. bangun kol 4.15 pagi.. masak sekali nasi bekal Aiman kat rumah nanny
Sahur biasa ala kadar je..roti ke.. nasi goreng ke.. tp aku selalu makan roti je pagi.. ngan cereal.. ni pun selalu penuh giler perut sampai nak muntah sebab sibuk sumbat air banyak2..
So next week, 2 kali check up lagi..
Aku harap biarla baby kuar minggu last posa.. sebab kalu boleh nak posa selama yang boleh
Then banyak lagi tak siap kemas!!!!! Kasi baby besar sikit kat dalam perut tuh..
Selamat berposa suma!!

1 comment:

ummi mien said...

ms aku check up dulu pon doc komen baby kecik. mmg kalu bole nak baby lama2 dlm perut supaya bila kuar tu besar sket, tp tak sempat. baby nak kuar awal gak.