Sunday, August 28, 2011

Sakitnyer bersalin itu

Post ni sekadar utk berkongsi.. n jugak sbg panduan utk aku kot aku nak bersalin normal lg. Tapi buat masa ini sangatla serik..

- kalu kuar stain or bleeding tu + lendir, tu suma tanda2 body nak prepare utk beranak. Dipanggil Mucus Plug. Bila kuar, boleh jadi berjam, hari or berminggu lagi untuk bersalin. Kes aku, stain coklat kuar 6 hari sblm, darah stat kuar 5 hari sblm. Lagi dekat bersalin, makin kerap n banyak kuar. Tapi jangan risau, selagi darah xkuar banyak mcm masa period, xde hal. Darah ni xkan effect pada baby. Darah yg kuar pun kaler sangat light n cair..

- Sakit contraction? Sakitnya bahagian ari2 tu menegang.. perut keras.. N bila ari2 menegang, dia mcm bersambung ke bahagian lubang dubur. Bahagian tu pun rasa sakit. Bila dah betul2 nak bersalin, sakit tu akan makin kerap, sampaila every 2mins, pastu mmg rasa nak terberak. Bila sakit tu, yg lagi membuatkan sakit ialah menahan utk xmeneran sb bukaan xcukup besar lg. Bila sakit, buatla apa pun, xde apa yang boleh kurangkan sakit. Duduk je, baring ke, diri ke, mengerengkotkan badan ke.. Sama je sakitnya..

- Pushhhh.. Mak aih.. Push hanyala bila kita rasa sakit. Push tu sebenarnya meneran macam kita berak. Cuma bila bersalin, meneran mcm berak tapi lama. Teran n teran n teran sampai kepala baby kuar. Kalu boleh dalam satu nafas sb kalu tgh2 teran tarik nafis lebih2, baby masuk balik. Kalu nak tarik nafas, kena curi2 nafas tp aku xpandai sgt.. Tu yg lama meneran aku tu. Then, bila xrasa sakit, berenti la kejap sblm rasa sakit balik n pusssshhhhhh semula sampaila baby lahir. Bila push tu, memang mcm2 la kuar, kencing, berak, darah, segala jenis cecair aku boleh rasa. Bila bb dah kuar, kena teran lagi sikit utk kuarkan uri plak.

- Sakit masa jahit. Ni pun sakit jugak!! Maybe sebab luka aku dalam n masa diorg jahit tu bius mcm xde je. Boleh rasa kulit kena jarum, diorg tarik benang.. Aku pakai gas n sedut je banyak2 kali pun. Pastu jerit2 je macam orang giler dalam mask gas tu. Lantakla org nak kata apa, aku yg sakit..

- Sakit selepas bersalin - haaa.. Yg ni paling lama sakitnya. Doc kata boleh sakit sampai ke 2 minggu. Kena jaga betul2 luka tu. Skarang, nak gerak sikit pun, sakit giler. Batuk apatah lg. Rahim pun masih sakit kadang2 tp bila bb bf, mmg konfem sakit. Segala posisi skarang ni xdpt ilangkan sakit. Duduk ke, jalan ke, baring ke, nak bangun pun sama. Nak kencing pun.. Berak belum lg tp mmg sangat menggerunkan bila aku pk camnela aku nak berak nanti..

Sakit2 ni suma.. Bergantung pada orang. Dapat dah aku merasa sakit bersalin normal n bedah. And I still prefer bedah even risiko dia lebih tinggi. Next baby, en suami, kita bersalin kat swasta pulak eh.. :-)
Sent by Amirah from my BlackBerry® smartphone

No comments: