Thursday, August 19, 2010

Suatu ketika... berbuka

Zaman SMSPP - zaman ni aku ingat2 lupa. Tp masa ni dok hostel kan, so berbuka posa ramai2 kat dewan makan. Satu citer yang aku tak leh lupa ialah masa majlis buka posa ramai2 ngan cikgu2 skali. Then lauk of course la special skit, antaranya rendang daging. Kalu tak silap, diorg jamu nasi minyak kot masa nieh. Nak dijadikan cerita, rendang tu tak elok sangat. Start tengah malam, budak2 dah mula sakit perut. Aku tak rasa sangat.. biasanya kalu sakit perut sb makan, aku antara yang last akan kena. Lambat skit bertindak balas. Then pagi esoknya, subuh.. sembahyang berjemaah kat surau skolah. Even skolah perempuan, tp yang jadi imam tu ustaz. Then hari tu dia sembahyang agak laju dari biasa. Elok lepas bagi salam je.. terus senyap n aku nampak ustaz tu lari2 anak keluar dari surau. Dia sakit perut jugak... hehehe.... esoknya ramai yang sakit perut n aku pun lupa dah camne orang posa.. ke.. kisah ni masa bulan tak posae eh???

Zaman UM - Haaaaa... zaman ni masih segar diingatan. Sangat best jugak.. even makan makanan dewan makan. Standard la, makanan dewan makan ni, ada hari2 tertentu je yang best. Selalu akan tapau lauk, nasi suma.. then berbuka ramai2 ala2 hidang. Kira tak tapau sorang2 la.. Syok oooo buka posa makan ramai2.. then gilir2 turn tukang basuh pinggan. Takpun, yang tak leh sembahyang la yang kena basuh pinggan mangkuk suma. Ada sekali tu, dah nak dekat raya.. kebetulan pulak hari makanan tak best so aku n the geng plan nak berbuka posa kat gerai kat bawah. Turun bukit kolej aku.. sampai kedai, kedai yang biasa bukak tu dah tutup. Biasala kalu orang kelantan/siam ni.. seminggu nak raya dah tutup kedai, 2 minggu pas raya baru bukak kedai. Sebab tak de pilihan, maka kitorg pun pi la satu lagi gerai makan ni yang sememangnya tak penah terlintas pun akan makan kat situ. Tengok menu yang dia tampal, nasi goreng USA, nasi goreng kampung, nasi goreng cina, nasi goreng ayam, DLL.
Kitorg pun setiap sorang order nasi yang lain2.. punyala lama giler diorg nak masak, sampai dah waktu berbuka! Dahla tu, air pun tak sampai lagi!! Mintak air kosong pun lama nak dapat. Suma muka memang dah bengang, dah la posa.. rasanya setengah jam pas berbuka baru dapat makanan. Pastu datang pekerja gerai tu.. cakap.. kak, satu nasi tak dapat buat, nasi habis.. Nasi habis???? nasi boleh habis??? Baru bukak kedai nasi dah habis? Dahla tunggu lama, tau2 nasi habis. Yang kesian, Hajar la masa tu sb nasi dia yang tak dapat buat. Last2 kitorg mintak pinggan...... sorang sikit kasi hajar nasi masing2. Jadila nasi hajar Nasi Goreng DLL. hahaha.. patutla kat menu tu dia ada tulis DLL. Tula, kalu masa kat UM dulu, sangat tak suka bila nak dekat2 raya.. sebab suma gerai akan tutup n terpaksa makan makanan dewan makan.

Zaman bekerja - zaman ni lagi senang.. dahla bujang.. masa tu pulak dok menyewa ngan kawan2. Tp rasanya 80% dari hari2 berbuka posa tu, mesti bukak posa kat opis ramai2. Memula dulu, rajin stay kat opis sampai malam. Sambil siapkan keje (agaknya masa tu keje banyak.. skarang dah tak banyak kot). N biasanya jugak, yang bujang2 pun memang ramai yang bukak posa kat opis. Maka memang meriahla. Balik kol 5, terus pi bazar kat SD. Then lepak2 sambil tunggu waktu berbuka. Pastu bila dah pindah kat rumah yang depan opis, waktu berbuka... ramai2 yang pompuan datang rumah aku. Ramai2? Hahaha.. rasanya most of pompuan islam kat opis tu dok serumah ngan aku. Yang tak dok tu adala 2-3 orang (owh.. actually pompuan islam kat opis tu pun tak ramai pun!!) Kekadang adala tukang masak, tp biasanya beli jugak.

Zaman kat rumah - owh... aku sangat suka bila memikirkan waktu berbuka kat umah dulu masa kecik2. Petang2 je dalam kol 4 or lepas asar tu.. dah bau orang tumis bawangla, bau masak sambal la (sekarang dah tak bau sebab waktu petang dok kat opis). Perghhh.. memang nikmatla bau tu. Tu la posa, bau pun bleh rasa nikmat kan. Then mesti hari2 mak akan buat kuih. Lagi best bila dah nak dekat raya, balik berbuka kat kampung. Berkumpul ramai2.. cousin2 aku plak suma lagi muda dari aku.. so budak2 kecik memang akan meriuhkan rumah ngan berlari ke sana sini. Ada skali tu kat SP, aku ni sangat suka giler popia goreng. So buatla kuih popia goreng untuk berbuka. Then bila goreng.. budak2 tak posa ni makan. Goreng lagi.. diorg makan lagi. Sampaikan untuk berbuka.. dah tinggal sikit giler... Kecewa sebab sangat2 nak makan popia goreng dengan banyaknyer (kalu beli, tak leh makan banyak). Hahaha.. tak sedar diri, bila posa, banyak manala sangat boleh makan kan. Maka.. esoknya buat lagi dan aku memang kontrol giler2 suma popia yang dah digoreng. Tak de sapa pun boleh makan sampaila waktu berbuka..... hua hua hua........

Inila.. serba sedikit kisah berbukaku suatu ketika dahulu. Sekarang.. dah tak kisah sangat. Cuma aku harap sangat kalu boleh berbuka lagi ramai2 macam masa dulu2 kat SP n Ipoh. Ngan makcik2 n sepupu2 ramai2. Susah skit skarang.. kalu dulu, kampung ada 2. Skarang kampung ada 4. Hehehe... uih.. citer pasal berbuka.. perut pun dah bunyi2. Kalu dulu kecik2.. selalu kira.. lagi 7 setengah jam lagi nak berbuka.... (skarang pun selalu kira gak!!!!)

No comments: