Wednesday, August 11, 2010

Ahlan Ya Ramadhan..

Ramadhan tiba lagi.. 2 tahun lepas puasa bujang.. Tahun lepas puasa berdua.. Sekarang puasa bertiga.. Tapi main concern aku ialah puasa & menyusu. Risau sangat nanti production susu aku susut or takde terus. Macam Aisyah tahun lepas, susu terus tak kuar masa puasa. Aku pulak, tahun lepas tak tinggal posa sebab mengandungkan Aiman. Tak sempat nak praktis langsung camne keadaan diri n susu bila puasa sebab takde nak ganti posa. So dalam kesibukan seminggu dua nieh, dapatla jugak tengok2 web site citer pasal tips2 berpuasa n menyusu. Antara yang dapat aku amik buat panduan adalah seperti berikut :
1. Sahur mesti makan
2. Kurma makan 7 biji bila sahur
3. Minum air lebih n better air tu suam
4. Minum oat, air kacang soya
5. Pas sahur, pam susu dan di office, teruskan pam susu seperti biasa
6. Doa
Hmmm.. banyak sebenarnya tips2 n banyak jugak blog/web yang sambil kasi tips, dimasukkan juga produk2 tambahan yang boleh kasi tenaga n tambah susu bila berpuasa ni. Yang aku tulis kat atas ni, yang aku dah amalkan pagi tadi n plan nak amalkan la. Minum susu, minum oat, makan nasi, makan kurma.. soya tak beli lagi. Fuh.. kalu soya pun minum, then minum air masak lagi.. mau tak kembung perut nak sumbat suma masa sahur.
Jadi skarang.. usaha dah buat.. pam susu.. jap lagi. Maka sama2 la berdoa semoga susu maintain ada, kalu tak bertambah, kasi sama macam biasa pun cukuplah. Diberi kekuatan jugak untuk kekal cergas n bertenaga sampaila petang nanti. Macam ada yang aku baca.. kalu lapar n dahaga.. orang yang puasa tak menyusu pun lapar n dahaga jugak. Kalu tak rasa lapar n dahaga masa puasa.. hilangla antara hikmah puasa tu sendiri. Ingat lagi masa belajar kat sekolah dulu, hikmah2 puasa? Hehehe.. ala, antaranya supaya kita boleh rasa kesusahan orang lain yang tak cukup makanan, miskin etc. Jadi ustazah plak aku di pagi buta nieh..
So buat semua.. sama2 la kita memeriahkan Ramadhan tahun ini dengan amal dan ibadat. InsyaAllah..

No comments: