Sunday, September 6, 2009

Kisah checkup di minggu ke 33..

Ini kisah minggu lepas.. tp sebab sangat menyerabutkan kepala n menyusahkan hati, so baru harini ada mood nak tulis entri pasal ni. Last friday, aku pi Hospital Sg Buloh, bahagian O&G. Mak dah ckp awal2, memang akan tunggu lama so seperti biasa, aku dah ready bawak Sudoku utk dibuat. Rasanya banyak jugakla Sudoku yang berjaya disiapkan dalam 2 jam menunggu tu. Sementara tunggu, perati jugak orang2.. banyak orang yang dah besar2 perutnya. Tak kurang jugak ngan yang bawak anak. Dahla bawak anak ramai.. bising plak tu. Sabar je la.. mengenangkan nanti aku pun akan ada anak jugak n doa semoga anak aku takla bising n kecoh2 camni.

Nak dekat kol 1 baru no aku dipanggil, jumpa doktor. Lepas scan, doktor kata baby aku kecil. Dia suggest aku amik suntikan mematangkan paru2 baby. Terkejut jugak aku. Aku tanya nape, dia kata just in case u bersalin awal, at least ur baby is ready. Doktor kira, berat baby masa tu 1.6kg je. Aku pun dah pening, blur, confused.. so ikutkan je la apa yang doktor tu ckp. Adala jugak aku tanya lebih2 tp doktor ni macam nak cepat, so bagi penerangan pun gitu2 je. Dok ulang, ur condition now is ok, baby ok, air ketuban ok, everything ok, cuma kita tak tahu apa akan jadi after this so kita bersedia la. Aku buat kesimpulan sendiri.. sb baby aku kecik, sb tu dia suruh aku cucuk. Dia suruh aku datang wad bersalin hari sabtu, 8am utk 1st dose, 8pm utk second dose..

Balik opis lepas check tu, aku masih confused. Sedih pun ada jugak, geram pun ada jugak sb tak puas hati je ngan jawapan doktor tu. So aku decide jumpa my gynae kat Pusrawi. Doktor ni yang akan membersalinkan aku nanti. Lagipun, tak dapat pegi cucuk esoknya sb nak balik Batu Pahat malam tu jugak. Sementara tunggu nak jumpa doktor, aku review balik buku merah. Tengok result scan.. 3 minggu lepas di Pusrawi, berat baby 1.64kg, 2 minggu lepas di Klinik Kesihatan, berat baby 1.68kg n pagi tu wat check kat Hospital Sg Buloh, berat baby 1.604!!! Aku baru perasan... terkejut n risau jugak. Then timbang berat.. berat aku tak bertambah pun dari 2 minggu sblm tu (minggu yang aku check kat Pusrawi jugak). Huhuhu.. risaunya kalu apa2 jadi kat baby..

Then jumpa Dr Zarina, aku pun tunjuk suma result scan, citer pasal doktor advise untuk injection. Dr Z kata, kalu diorg suggest utk amik injection ni, maknanya diorg plan utk membersalinkan aku awal. Tp yang peliknya, masa aku tanya tu, doktor hospital tu kata tak. Tapi Dr Z kata injection ni tak de effect, and bagus jugak sbnrnya. Persediaan awal kot tetiba aku terbersalin awal. Lagipun.. the best part is kalu wat kat swasta, injection ni mahal harganya. Hehehehe.. bagusla dapat wat free kat government hospital. Lepas abis suma, Dr Z scan aku and hasilnya... berat baby 2.1kg!!! Dr Z pun mcm terkejut sb ikut yang dia kira n ukur, my baby normal. Emm.. sedangkan pagi tu baru aku wat checkup kat hospital. Tp ni kira melegakan aku la jugak. Bukanla nak kata doktor memula tu salah, tp dia pun rushing, so mungkin terlepas pandang. And i'm hoping that betulla result dari Dr Z..

So di Batu Pahat, talked to Hanisah n Dalila. Conclusion, pi check kat Klinik Kesihatan dulu.. yang mana next appiontment aku ialah hari ni. Then kalu still kecik baru amik injection.

Harini... aku pi check kat KK, Alhamdulillah.. result baby size ok, normal. Takla jumpa doktor scan tp doktor datang kat aku! Hehehe... aku ckp kat nurse aku nak jumpa doktor, n tunjuk result antara hospital n Pusrawi. Tp sb arini doktor full, doktor datang kat aku n kasi penerangan. Agak details and memuaskan hati la jugak.. So kesimpulannya, kalu amik injection tu, memang sakit (kata doktor) tp takde apa2 effect pada baby. Bagusla kalu baby lahir awal, tp paling lambat nak amik injection ni biasanya by minggu ke 36. Sebab, pastu baby suppose dah ready utk lahir. Agak lega sebab baby pun dah bersaiz normal, and berat aku tambah 1/2 kg. Hopefully suma ok.. next week wat checkup kat hospital balik, and kalu result berat kat hospital lebih sikit, or bawah 2 kg, aku tunggu checkup kat pusrawi plak which appointment before aku balik kampung. Then kalu masih kurang 2kg, maybe akan ku consider utk amik the injection..

** masa kat hospital, berikut adalah perbualan aku n doktor berapa bulan dah my baby :
Doktor : U dah berapa bulan ya?
Aku : Emm.. 7 bulan 3 minggu..
Doktor : Eh.. ye ke? 8 bulan 1 minggu kan?
Aku : 8 bulan? Eh, taklah.. 7 bulan 3 minggu..
Doktor check balik kat kalendar dia sb aku mcm konfiden je aku tak masuk 8 bulan lagi..
Doktor : Betulla 8 bulan 1 minggu.. sekarang u dah 33 minggu...
Aku : Owh.. saya salah kira la kot..
Hahahaha.. aku sendiri pun dah tak perasan aku dah ketinggalan kiraan 2 minggu!

No comments: