Saturday, September 19, 2009

Menjelang Syawal..

Plan asalnya balik beraya di Sungai Petani dulu, belah aku. Tp last minit, en suami bgtau tukar plan. So tahun pertama kitorg beraya kat Batu Pahat. Kebetulan plak my SIL pun akan balik beraya kat BP raya pertama nanti. So... apa aku rasa? Hehehe.. ok je, entahla, takde la rasa sedih sangat sb aku tau, nanti aku akan balik SP jugak. Lagipun mak n adik2 suma balik SP raya ke2 sb diorg akan beraya kat Ipoh dulu. Jadi kitorang suma akan ramai2 memeriahkan raya di SP nanti..
Emm.. seumur hidup ini, ni la first time malam raya n beberapa hari sblm raya di tempat orang. Tapi bak kata mak, inila adat orang dah kawin. So belajar2 la menyesuaikan diri. Aku sedikit janggal sb biasanya nak dekat raya ni tolong mak tok wat kuih raya, buat ketupat, kek dll. Tp kat umah MIL, kuih suma dah siap. Kek pun dah siap tempah. Ketupat rendang pulak, suma pagi raya baru masak. Aku pun jadi mati kutu tak tau nak wat apa. Seb baik sehari sebelum raya tu adala siapkan bahan2 mentah utk masak hari raya nanti dan jugak raya kedua. Malam raya, terasa la jugak kecoh2 sb sibuk mengemas rumah dan siap2kan kuih raya. But... i miss my kampung!!!
Aku paham, family en suami aku tak besar, so takla rasa kecoh ngan budak2. Tahun depan.. anak aku la jadi tukang kecohkan suasana.. Looking forward ke hari raya pertama sebab akan balik kampung en suami. Katanya ada jugak lemang n ketupat pulut.. owh.. orang johor makan ketupat nasi.. aku plak dibesarkan ngan ketupat pulut n lemang.
Banyak dapat msg hari raya dari kawan2. Mekasih la buat suma, cuma aku bukan jenis yang menghantar msg2 raya nie... tak berenti renti msg masuk. Lama dah tak dapat msg banyak2.. hahaha..
Esok hari raya.. esok hari raya... =)

No comments: