Thursday, August 27, 2009

6 Ramadhan, Klinik Kesihatan Sg Buloh

Harini, pegi wat checkup kat KK Sg Buloh. Mcm biasa, appointment kol 8 tp aku sampai dalam kol 8.20 pagi. Ramai la jugak, aku no 3051. Tunggu amik kad then proceed ke tempat amik darah. Memang menduga kesabaran sb nurse tu panggil nama ikut kad yang kat atas dalam bakul. Biasanya dia akan call ikut yang paling bawah dulu sb yang bawah sampai dulu. Tapi takpe la, aku tunggu jelah, dlm 3-4 orang je depan aku n takla lama sangat pun dia amik darah. Bila timbang berat.. berat aku naik sikit je.. huhuhu.. ntahla, rasa mcm dah makan banyak giler.. siap bulan posa ni, lepas makan sahur, tido. Lepas makan late supper, tido lagi..
Then amik darah, nurse tu cucuk, darah aku kuar sikit je. Dia pusing jarum arah lain, kuar sikit jugak.. pusing lagi jarum, n aku dah tak sanggup nak tengok tangan sendiri. Sakit la sikit.. aku selawat je la dalam hati. Lama la jugak.. kuar darah sikit je. Bila nurse tu kuarkan jarum.. tetiba darah kuar banyak. Siap meleleh sampai kena handbag aku kat kerusi. Dia sedut darah aku yang kuar tu sikit.. tp hasil darah aku yang berjaya diambil, tak banyak mana pun. Yang banyak suma kena handbag dan jugak meleleh kat tangan aku. Huhuhu..
Bila tunggu result plak.. lamanyer.. then orang makmal tu panggil. Katanya darah aku sikit, so susah skit nak dapat result. Dia akan wat test skali lagi.. suruh aku tunggu. Bila test ke2 dah siap, dia panggil aku n tanya aku demam ke? Aku kata rasa mcm tak, kenapa? Katanya, platlet aku rendah. Maybe aku kena amik balik darah, tp jumpa nurse utk checkup dulu. Kalu diorg suruh buat semula test darah, baru buat balik.
Emm... aku risau dah kalu aku demam. Tapi tak pelah, jumpa nurse dulu. Maybe sebab darah tadi sikit je kot, tu yang ada error skit dalam test result aku. Tunggu masuk bilik nurse untuk checkup.. takla lama sangat. Tapi ramai la orang. Habis daya dah aku cari tempat yang kurang orang. Then jumpa nurse pulak, terpaksa amik darah semula. Hmmm.. lama la aku kat klinik arini. Result dia, alhamdulillah ok, tak demam, platlet count pun ok. Then nurse check, katanya baby aku kecik. Dia tak scan pun, ukur guna pita ukur je. Tapi heart beat baby ok. So dia refer aku untuk jumpa doktor. Argghhh.. mcm2 la harini..
Bila jumpa doktor, dia scan. Ukur kepala, badan, kaki...mcm2 la. Alhamdulillah jugak, katanya baby ok. Berat pun okla, even takla berat sangat, cuma takla kurang sangat berat baby tu. Tp sb nurse dah highlight hal baby kecik, doktor refer jugak aku kat O&G kat Hospital Sg Buluh. Huhuhu... maka lepas jumpa doktor, aku pun pi ke hospital pulak untuk amik appointment. Emm.. amik appointment je, jumpa doktornyer next week. Well, biasala kan, kerajaan ni kena queue. Rasanya appointment aku ni untuk wat ultrasound. En suami dah malas dah. Dia suruh aku pegi wat ultrasound kat Pusrawi je. Takyah pegi appointment next week tu. Cepat skit. Yela, dari awal lagi dia lagi prefer wat kat private. Aku yang konon rajin nak menunggu lama, tu yang pi KK. Lagipun, kitorg still tak decide nak bersalin kat mana. Tu yang proceed checkup kat KK dulu.
Itulah kisah aku harini.. penat menunggu kat KK. Tapi adala beberapa kisah masyarakat yang aku perati kat klinik tadi :
1. Sementara tunggu result darah, aku diri kat dinding yang menghadap pintu belakang klinik tu. Memang pintu tu buka n orang kuar masuk pun. Then masuk sorang ibu ngan anak (lebih kurang 5 tahun kot) mcm tergesa2. Mak dia jalan cepat la jugak, pegang tangan anak dia. Aku tengok je, bila lalu depan aku, nampak anak dia tak pakai kasut. Pelik gak.. mak dia tak perasan ke? Anak dia pun baik je ikut. Then aku tengok kat pintu masuk tu, nampak sepasang kasut budak kat pintu!!! Hahaha.. aku rasa budak tu ingat masuk klinik mcm masuk rumah kot, dia bukak kasut! Maknya plak, sb nak cepat tak perasan. Nak panggil, dah tak sempat. Lagipun, takkan nak jerit kat situ kan. Tak lama pastu, datang balik mak ni sambil dukung anak dia. Dia ckp, kat mana? Tunjuk.. pastu bila nampak pintu tu.. mak dia pun berenti, turunkan anak dia suruh pakai balik kasut. Tersipu2 jugakla mak dia. Tengok aku, aku pun senyum balik. Hehehehe...
2. Seorang ibu ni (bukan melayu) menunggu giliran utk nurse check anak dia, dok kerusi depan aku. Asal anak dia bunyi skit je, dia pukul anak dia sambil marah. Bunyi skit lagi, pukul lagi. Takla pukul kuat, slow2 je.. tp pukulla, sambil marah. Bleh kata hampir setiap 3-4 minit dia akan marah anak dia ni. Anak dia ni takla buas pun, cuma aku rasa dia gerak nak turun main kat tepi tu. Tapi takla menggelupurpun. Cuma gerak n bunyi skit je. Sian pulak aku tengok.. tp anak orang kan, tengok je lah..
3. Masa tunggu result darah jugak (yela, arini 2x amik darah, lama la skit tengok gelagat orang) datang sorang amoi n aunty nieh. Rasanya aunty ni mak kepada amoi ni. Amoi ni jalan tarik je aunty ni. Bila submit darah, aunty ni tanyala something kat anak dia dpn kaunter submit darah tu. Amoi tu bleh marah, cakap kuat giler, jerit2 kat mak dia. Of course.. aku tak paham apa yang dia kata. Then dia tarik mak dia, ke kerusi. Aunty ni dahla tua, melelong2 la jugak. Then kat kerusi, dia raba2 kerusi, then anak dia jerit lagi cakap apa ntah. Bila aunty ni duduk, dia pegang orang sebelah dia. Orang sebelah ni melayu, pastu aunty tu tanya apa, aku tak dengar. Tapi yang aku dengar, aunty ni kata dia tak nampak. Then bila amoi ni nampak aunty ni pegang orang sblh ni (sedangkan akak ni tak kisah pun sb dia pun layan je aunty ni cakap), kalu tak silap aku amoi ni tarik tangan mak dia. Pastu marah2 lagi. Huhuhu.. sedih sangat aku tengok. Dahla aunty tu tak nampak, dah tua, jalan pun bongkok skit, kena marah depan orang ramai. Mujur cakap bahasa dia, n ramai je melayu kat situ so surela tak paham. Tapi masih marah kuat2.. n orang tengok.. Huhuhuhu...

Hopefully my baby, even tak besar mcm baby orang lain, tp dia sihat n membesar seperti yang sepatutnya.. exited je nak upload gambar baby.. tp tinggal pulak buku merah dalam keta.

1 comment:

Mommy Lyna said...

tingat kenangan masa pregnant2 dulu. time nunggu jumpe doktor tu mmg buhsan betul!

semoga selamat semuanya ya Mirah :)