Thursday, May 7, 2009

Orang macam ni pun ada ka...?

Lately i'm so upset with my job. Banyak giler problem dari factory yang nak kena setelkan. Okla, nama pun keje aku kan, so aku kena la buat. Tp kisah petang semalam membuatkan aku tersangatla marah. Ada barang yang rosak, kena la anto org pi check barang. Aku inform person incharge of service (dia rasa dia la yg paling besar kat service tu), on behalf of my boss (sb bos aku yang suruh aku inform dia). Malas nak cakap banyak, aku email je and he reply from that email that he will talk to my boss esoknya (semalam ah sb email dihantar hari sblm semalam). Smlm, boss tak masuk opis, ada meeting kat luar and petangnya, boss tanya aku, apa status barang rosak tu.
Me : Nxx said he will discuss with u today in his email to you yesterday.
Boss : Tak ada pun, he didn't call me pun.
Me : Emm.. nanti i nampak dia i tanya dia.
Boss : OK, keep me updated.
Elok tak lama lepas tu, lalula si Nxx kat depan aku. Biasala dia, suka jalan2 keliling opis..
Me : Nxx, boss ask me to follow up with u, how about the TM repair? Who u assign for that job?
Nxx : I have no idea about this, and i also don't have anybody to do this job. Bla.. bla.. (ckp yang org service suma tengah ada job lain)
Me : You? (maksudnya Nxx la yang buat job tu.. dia bukan slalu banyak keje pun)
Nxx : I cannot, i have big order to settle, million one. HM (org singapore) is chasing me for this.
Aku dah bengang giler masa dia ckp ni. Ingat ko sorang ke ada order besar2?
Aku : Emm.. kalu mcm tu, u cakap ngan desmond la. Yesterday u said u want discuss with him.
Nxx : Ya la, but see.. he's not here today (sambil tunjuk bilik bos aku dengan nada berlagak skali)
Aku : Memangla dia takde hari ni, dia kan meeting. U tak call dia ke?
Nxx : No.. i didn't call him. U ask him to call me lah..
BENGANG GILER AKU DENGAR... DIA BOSS KE, BOSS AKU BOSS????
Aku : Ok (menjawab sambil memalingkan muka)
Arggghhhhhhhhh... nape la org camni pun ada. Konon sibuk tender million2, tp pagi2 aku cari dia, assistant dia kata "Kak, kalu nak cari Nxx, akak cari dia lepas kol 12 la. skarang dia tak masuk lagi..". Hello.. masa tu dah kol 10.30 eh.. please la.. kalu ko busy sangat, apsal masuk lambat? Petang.. bila aku balik, tengok dia dah takde pun. Huh.. busy ke tu? Dahla service ni under dia, pastu bila menda ni masalah, buat2 bodoh, taknak handle. Elleh, kalu pi sana pun, bukan amik masa seminggu pun. Pi check menda tu, tak sampai setengah hari pun. Dia.. kalu menda senang, menda yang baru nak mula, rajin je nak pegi. Sampai org lain yang patut pi, yang memang involve dalam keje tu pun tak pegi sb dia konon wat rajin nak pegi. Ni, bila masalah, pandai plak nak ngelak. Ko tu orang paling lama kat service, patutnya dengan penuh konfiden pegi utk setelkan keje2 yang simple ni. Susah2 sangat kalu tak reti wat apa pun, advise je la customer suruh anto balik meter tu ke factory!!
Lepas cakap ngan aku, dia kuar.. then balik bawak goreng pisang n kopok lekor. Tak penah2.. nak cover ke.. apa ke.. aku pun tak tau.. dah panas sangat hati. Last2, aku yang carikan engineer utk tolong wat service tu. Kalu aku yang buat suma keje ko, baik aku je yang amik gaji ko tuh.
Bosan dah tolong wat keje utk orang.. bosan dah keje ngan orang yang sangat berkira ngan apa yang patut dia buat. Bestnya kalu aku pun bleh wat cenggitu. Malangnya, aku hanyala seorang melayu di company yang kebanyakannya Cina kat atas.
Sesapa yang tak paham, buat bodoh je lah. Aku dah bengang sangat dah ni n nie pun bukan first time jadi menda cenggini. Biar kes ni tulis dlm blog.. buat ingatan.. hahaha..

** Cikin msg kata dia baru bersalin 13 hari! Tak bagitau... 9 bulan ngandung, tak cakap kat member!!! hampeh.. sedangkan selalu je kitorg msg2 n tepon b4 that. Apapun, congrats to cikin. Jaga baby boy baik2 yek.. =)

No comments: