Monday, May 18, 2009

16 May..

Hari guru.. aku pun dah lupa. Teringat pun hanya sb dengar radio org buat ucapan hari guru. Teringat cikgu2 kat sekolah. Aku rasa mcm aku ni dah jadi anak murid yang lupakan cikgu dah. Rasanya sekolah yang paling dekat di hati pun hanya skolah aku kat Pasir Putih. Walaupun hanya 2 tahun kat sana, tp tu la yang paling best. Maybe sebab dok hostel kot, so masa memang sepenuhnya disekolah.

Meh kita singkap sikit sebanyak kisah aku n cikgu di skolah aku dulu..

1. Memula skali, rasanya minggu ke brapa ntah masuk skolah, aku buat pasal ngan PK HEM skolah aku. Aku pi tolong budak junior pindah bilik senyap2. Konon wat pakatan gitu. Skali kantoi ngan PK HEM. Ingat lagi masa tu, dia marah aku kat koridor antara hostel ngan surau. Sejak dari hari tu, aku memang menjauhkan diri dari PK HEM. Even memang dia baik... tp sejak kes tu, aku jadi segan nak rapat ngan dia. Apa yang dia cakap bila dia marah aku.. biarla rahsia..

2. Cikgu Cik Aini.. dia guru kelas aku. Dia baikkkk sangat, n sangat mengambil berat. Teringat sekali tu, aku demam, so bila dia masuk kelas, aku baru balik toilet. Muntah kat toilet rasanya so mata aku mcm berair sikit. Dia ingat aku nangis, terus datang peluk aku dari tepi, tanya kenapa. Aku ni, memang sensitif, ye la, mak kan jauh.. so bila org amik berat lebih skit je kat aku.. mesti aku rasa terharu sangat n apa lagi.. dari aku elok2 tak nangis, terus nangis kat situ! Yang kelakarnya, sb aku nangis, memang aku tak dapat ckp apa2 la. Then dia pegi kat tempat Ernie, tanya dia ada gaduh ngan aku ke tak? Hahaha.. aku ngan ernie, kalu dlm kelas BM, suka sangat berdebat. Even pendapat kitorg sama pun, kitorg akan sengaja mencari point supaya bercanggah pendapat. Saja memeriahkan suasana. So bila aku nangis, cikgu syak ernie yang buat aku nangis!!

3. Cikgu Rohani.. dia ngajar matematik. Ada skali, waktu prep, dia masuk kelas kitorg dengan penuh semangatnya. Nak wat kelas tambahan. Tak ingat dah masa tu, dia ckp b4 awal2 nak wat kelas or tak ckp or kitorg lupa. Masa dia masuk tu, biasala.. petang. Orang ramai tido rasanya. Bila dia masuk, suma org mcm blur2.. n tak teringat pun nak bangun greet cikgu. Pastu kitorg tgh dok terpegun tgk cikgu, dia ada ckp (rasanya lah) ala2 merajuk yang kitorg nak nak wat kelas. So dia pun terus je blah. Dia ingat kitorg taknak belajar ngan dia. Aduhla.. rasanya berlari2 jugak kitorg ngan cikgu.. dok kejar dia. Bila ingat balik, memang rasa kelakar sb sorang kejar kot tangga ni, cikgu lari naik tangga lain. Yela, skolah tu sambung 3 blok. Sampai ke petang kot cikgu lari2(elak2) tak nak jumpa kitorg, sampai petang tu, kitorg beli kek (lupa mana datang kek, ada org kuar pi beli kot, tp macam susah je dok hostel nak kuar beli..) tunggu dia kat luar hostel dia masa dinner. Dia kuar pi main basket ball. Nampak je kitorg, lari2 lagi..rasa mcm satu kelas kot ada masa tu. Last2 baru dia terima kitorg mintak maaf, n tak merajuk dah. Aduhla.. bila dah besar ni, ingat2 balik, macam budak2 je lari2 camtu. Agaknya kalu skarang.. aku tak pujuk dah kot.. biar je.. hahaha.. (jahat tak aku..)

4. Cikgu Kamaruddin.. ni antara cikgu yang paling aku suka. Sebab dia ajar Add Math n aku suka sangat subject ni. Cikgu ni rajin, suka wat kelas tambahan utk anak murid dia campur mentee2 dia. Sb ramai, so buat kat dewan makan. Sampai skali tu.. aku jadi malas sangat nak pi kelas dia, so aku ponteng. Kelas tambahan ni biasanya buat hujung minggu. Rasanya beberapa kali aku ponteng kelas tambahan dia.. last2 dia antar sorang budak ke dorm aku utk panggil aku datang kelas. Huhuhu.. malu giler masa tu. Sampai cikgu yang panggil aku utk pi kelas. Masa masuk kelas tu, aku rasa malu n sedih la jugak sb cikgu ingat jugak kat aku. Pastu cikgu datang kat aku, bagi aku set latihan.. dia cakap.. "ni suma latihan yang kita buat masa awak tak datang, kalu awk nak dapatkan jawapan dia, bleh tanya yang lain yek.." masa tu aku memang tunduk je.. malu n sebak giler masa tu.. dahla aku tak pegi kelas dia lama, tp dia masih lagi amik berat n cakap baik2 ngan aku. Langsung tak marah..

5. Cikgu Zakaria @ papaya.. ni cikgu yang sangat cool. Dia ajar sejarah. Rasanya bila dia masuk kelas je.. automatik suma org tido. N dia dengan selambanya akan terus mengajar.. agaknya sebab cara cikgu ngajar sambil kasi kitorg tidola yang menyebabkan aku dapat A sejarah! hahahaha..

6. Cikgu Hashim.. dia ni mentor aku. Kat skolah selalu buat giliran utk mentor makan bersama mentee2 nya. So satu hari ni, kitorg pun tunggula kat dewan makan, meja belakang skali (memang meja khas utk makan mentor mentee). Tunggu punya la tunggu.. sampai org kat dewan makan pun dah kurang, kitorg pun dah lapar giler, cikgu tak sampai2 lagi. Pastu bila kitorg dah start makan, baru cikgu sampai. Rupa2nya, dia lupa.. dah balik umah (tak tau perjalanan sampai mana) then baru teringat makan ngan kitorg.. so dia patah balik. hehehe..

kalu ikutkan, banyak lagi kisah2 aku n kawan2 bersama cikgu kat skolah dulu. Tapi aku pun dah banyak lupa kisah2 lalu.. dah 10 tahun meninggalkan skolah. cikgu pun aku dah tak kontek sangat dah. bukan tak kontek sangat, tak kontek langsung pun. masa teringat pasal hari guru, ada gak google web secret recepi, ingatkan ada delivery kat kelantan. rupanya kat kl je. nak turun kelantan.. tak dapet lah.. jauh sangat rasanya. apa2 pun.. selamat hari guru buat suma cikgu2 di SMSPP dulu.. n jugak member2 ku yang banyak jugak jadi cikgu.. n jugak mak cik2 ku yang hampir 60% semuanya cikgu.. jasamu dikenang..

No comments: