Thursday, September 20, 2012

Expect the unexpected

Hmmmm.. Bila dah jadi orang dewasa, terutamanya dah jadi mak kepada 2 anak, memangla sgt kena expect the unexpected. Kalaulah hari2 ku berlalu dengan smooth skali, terutama di waktu pagi sebelum pegi keje, itula antara nikmat yang Allah bagi.

Semalam, elok je Aiman n Amni tido kol 11 malam. Pada aku, timing tu xde la kira lambat, xjugak awal. Cun la tido kol 11, bangun kol 6. 7 jam aku target anak2 tido. Sempat siap2 iron baju n tudung utk pegi keje arini, supaya xlambat n kelam kabut. Sekali... Kol 2 Aiman bangun. Nak milo.. Bukan minum banyak pun, seteguk je. Nak tengok tv, aku xkasi, so masuk bilik main n aku tido. Dah Aiman menjagakan Amni, aku pun tido2 ayam, diorg mainla sesama apa2 yg ada dalam bilik. Menjelang kol 4 pagi, Aiman dah xlarat main, mulala usik Amni. Last2 bising, suma aku bawak turun, bukak tv. Aku sambung tido atas sofa. Sejam elok main bersama, Aiman stat punggah building blocks. Amni pegi dekat, kena marah, kena tolak dek Aiman sebab kacau. Last2 nangis, Aiman pun xnak kongsi, aku bawak Amni naik atas tido. Amni pun dah penat, tido la balik ngan aku around kol 5.

Kol 6 jaga, turun bawah nak masak nasi, nampak Aiman dok diam tgk tv sambil tangan dalam seluar. Aku tegur.. 'Aiman yak ke?' 'Jangan kacau!!'.. Aiman jerit. Hihi, tau la tu memang berak. Siap letak nasi atas api, nak naikla solat subuh, sekali Aiman panggil. 'Ibu, Aiman yak kat sini.. sini.. sini..'. Wahhh.. Banyaknyer.. Aku pegi dekat tengok, Aiman dah sapu yak dia kat carpet! Seb baik carpet aku jenis yg kain span boleh masuk mesin. Terus ajak masuk toilet basuh. Angin apa ntah sampai habis 2 belah tangan kena yak. Huhuhu.... Dengan seluar, baju pun kena jugak. Terus mandikan. Dah siap2 suma, tetiba Amni plak jaga then ada bau.. Sorang lagi pulak nak kena basuh. Pagi2, bila kita kelam kabut nak pi keje, time tu jugakla macam2 jadi. Bila aku nak tapaukan nasi utk Aiman makan kat rumah nanny, dah Aiman mintak nak makan nasi. Bila mintak tu, xnyempat2 nak tunggu sampai rumah nanny, nak jugak makan sekarang. Mengenangkan dia jaga lama dah, memang logik pun akan lapar. Bila aku hidang nasi ngan ikan bilis, last2 ratah ikan bilis je! Mujur xberebut ngan Amni, kalu x lagi pening aku nak melayan. Last2, time aku siap nak pakai tudung, Aiman tertido sendiri depan tv. Penat sangatla tu. Amni pun boleh pulak amik sendiri susu bekalan umah tokwan yg memang aku dah letak dlm botol, baring sebelah Aiman yang tido minum sendiri. Aman la sikit rasa, tapi masa tu dah kol 8 lebih!! Memang dah lambat sgt kalu ikutkan timing biasa ke opis. Seb baikla semalam aku pegi hantar tender dulu, maka kuar lambat skit pun xpe.

Itula.. Camne pun kita plan, siapkan sebanyak keje dari awal.. perkara2 yg xdijangka pastinya akan ada. Terpaksa sediakan diri untuk menguruskan hal2 macam ni, kalu x boleh mengamuk + nangis sorang2. What I want now.. is just a lovely n calm n no stress weekend.. Please come to me ASAP... Hahahahahaha....
Sent by Amirah from my BlackBerry® smartphone

No comments: