Tuesday, May 8, 2012

Ipoh trip

Lama giler dah x balik Ipoh. Xingat dah pun bila last. Kebetulan mak n ayah balik weekend lepas, aku pun ajak en suami balik skali. Sebab rumah tok xmuat, so aku carila hotel. Bila Lost World of Tambun (LWOT) hotel ada surcharge sebab sabtu hari wesak, aku book kat Impiana. Tapi bila tgk2 balik gambar2 kat internet, mcm menarik la pulak. Dengan 3 kolam mandi yang besar dan cantik, aku pun proceed dgn stay kat LWOT.

Ini mungkin kali pertama ngan terakhir aku dok sana. Dan aku xkan rekemen kat sesapa pun. Hotel yang langsung tak berbaloi. Harga mahal giler.. tp hotel mcm hotel budget. Dahla memang bangunan hotel sendiri bangunan shop lot 2 tingkat je. Bilik kecik, mini fridge langsung x ada, bantal mcm x tukar sarung or basuh x bersabun. Pool xde (ms aku call hotel, dia kata psl pool air panas tp xckp pun ni bukan part of hotel). Memang rasa tertipu giler sebab tujuan aku pilih hotel tu sebab pool. Sebab menginap kat situ, dia kasi tiket masuk ke hot spring yg ada 3 pool cantik2 yg gambar kat internet tu. Hot spring nyer kena jalan kaki.. Dalam 200m++ la jugak. Tensen je.

Bila sampai sana.. Memang cantik, ada kolam besar, tapi.... air nya panas!!!! Paling kurang panas ialah 38degC. Ada yg 39, 40 dan paling panas 43 kot. Hadoi.. Memang berangin rasa tapi simpan dalam hati je la sebab dah salah diri sendiri kan. Sampaikan aku biar je Aiman mandi pakai pampers. En suami yg jaga Aiman mandi, tetiba dia panggil kata nape Aiman nampak mcm berat je. Hahahaha.. Seb baik pampers baru. Nama pun kolam air panas, ramaila orang tua2. Ye la, kan banyak khasiat.
Aiman xkisah, air panas x heran pun. Sampai kecut la. Aku plak yg risau sb kat situ cakap nak mandi paling lama 15min dalam air, 5 minit keluar. Boleh jadi pitam, dehydrated. Pengalaman aku dulu masa celup kaki je pun kat hot spring kat bandung, sampai cirit birit ngan muntah. Kata org sebab buang toksik. Janganla Aiman pun kena gitu jugak. Tapi Aiman mmg hepi la, sibuk jugak kacau atuk2 n nenek2.. Haha..

Then.. Sebab hotel tu shoplot je, cafe utk breakfast pun xde dekat hotel. Ada ke untuk breakfast, kena menapak sampai ke entrance lost world. Kurang 50m dari entrance ke hot spring tu. Memang xde la kitorg pegi makan kat situ. Bangun pun dah kol 9, nak siap lg, nak menapak lagi..

Aktiviti yg ada kat LWOT memangla menarik. Ada water park, amusement park, petting zoo.. Ingatkan boleh pilih, rupanya sekali bayar rm45 untuk semua. Mana sempat ahad tu, nak pegi rumah tok lagi, nak balik kl lagi. Kalu nak, kena spend 1 hari, baru berbaloi try suma ngan apa yg kita bayar. So itula.. Kalu ada sesapa orang luar yg nak pi LWOT, aku cadangkan dok hotel lain lagi baik. Lagi best and value for money.
Alhamdulillah, dapat berpot luck bersama mak2 sedara kat rumah tok. Lama x jumpa, cousin2 yg dulu kecik2 pun suma dah besar. Siap makan, dalam kol 4 gerak balik kl. Aiman sibuk nak naik ngan maktok. Maklumla dah 2 minggu maktok dok kuantan sebelum ni. So apa lagi Amni, abisla kaw belakang kereta Amni yang punya!!

No comments: