Thursday, June 23, 2011

30 minggu


Dah 30 minggu mengandung?? Huhuhu.. mcm tak caya je rasanya. Dah plan nak tulis entry pasal pregnant ni dari minggu 27 lagi.. then delay.. masuk minggu 30, dah siap amik gambo.. esok dah nak masuk minggu 31.. barula sempat nak tulis. Sebenarnya takde la sempat pun, curi2 masa jugak sebab tensen je nak wat keje.



So.. rasa macam kejap sangat je pregnant kali ni. Tak sedar pun dah 30 minggu.. which is 7 bulan setengah!! Kalu ikutkan.. adik2 lelaki aku pun suma bersalin tak cukup bulan, maknanya masa 7 bulan dah kuar. Agaknya sibuk menguruskan Aiman, sampai tak sedar masa berlalu. Tapi pregnant kali ni memang terasa la jugak penatnya. Agaknya sebab ada Aiman kot, nak kena dukung dia lagi.. kerja2 rumah suma pun bertambah kalu banding ngan masa pregnant Aiman dulu. Ye la, nak kena sediakan makan Aiman, kemas rumah ntah berapa kali sehari sebab Aiman wat sepah ngan mainan2 dia suma.. tu tak kira kemas lepas Aiman makan lagi. Basuh baju pun.. kalu dulu basuh baju sekali je, kira baju aku n en suami.. skarang campur baju Aiman lagi. Hmmmm.. tapi Alhamdulillah la jugak, masih dikurniakan kekuatan. Masih larat nak dukung Aiman sambil masak.. masih larat nak kutip2 segala jenis barang mainan n bola2 yang bergolek serata rumah, masih larat nak mop lantai hasil dari makanan berminyak tumpah or air tumpah.



So far, berat aku dah bertambah ke 54.8kg (ni hasil pi checkup last week) n start pregnant aritu, berat aku dalam 48 kg. Last time masa bersalinkan Aiman, berat aku 58kg. Harap2 kali ni pun takde la jauh beza.. kang susah plak nak turunkan berat. Tapi tak pe, bak kata ramai orang, kasi bf, cepatla berat turun. Masa awal2 pregnant aritu dah cek air gula, aku takde GDM. Next week akan pegi check lagi skali, tengok ada tak GDM masa akhir pregnancy. Hopefully takde la, aku ni pun dah try nak control makan menda2 manis. Even ngantuk masa training, or sakit tekak, rela aku tahan je dari makan gula2. Tapi makan menda yang coklat base pun ada jugak.. tp try sedaya upaya untuk control lah. Kekadang tu keinginan or rasa sendiri kat dalam mulut nak makan menda manis2. Hehehe.. masa tu makan je la, tp takde la over2 kan. Takmo la kalu ada GDM, kang satu keje plak mcm masa Aiman dulu, kena pi check kat hospital. Dahla kk kena pi, hospital pun kena pi. Beratur lama satu hal.. aku ni pulak, nanti bulan terakhir mengandung ialah bulan posa. Sure akan flat giler..



Nurse kata, sebab aku dulu bersalin operate, nanti masa minggu 36 aku kena pegi check kat hospital. Masa ni diorg akan check either aku boleh bersalin normal, or kena bedah jugak. Actually.. aku ok je kalu second time ni pun bedah. Entahla, rasa mcm ngeri je bila dengar citer2 orang pasal nak kena jahit kat bahagian bawah tu. Pastu nanti rasa ngilu bila nak buang air besar la, nak jaga bahagian bawah masa pantang la.. macam2 lah.. Aku plak dah rasa camne operate, even memangla sakit (kalu bersalin normal pun sakit jugak kan..), tapi aku rasa macam senang sikit nak uruskan diri bila area yang dibedah tu kat atas.. tempat yg boleh nampak! Hehehehe... jangan marah ye bagi pembaca yang bersalin normal. Ni pandangan aku je.. tapi kalu Allah takdirkan aku bersalin normal, insyaAllah, keluarla baby ni kot jalan yang biasa. Kalu tak, ikut tingkap lagi la macam abang Aiman..



InsyaAllah.. kalu ikut due date hasil dari saiz baby masa scan, baby akan lahir 28 August 2011. 2 hari menjelang hari raya.. tp kalu baby macam Aiman, yang lahir awal 2 minggu sebab air ketuban dah kurang.. makanya terpaksala ganti posa dekat setengah bulan jugak. Tapi syok jugak sebab by time raya, macam dah kuat sikit nak jalan2 n makan tu takde la seteruk mula2 bersalin (even still dalam pantang kan..). Kalu bersalin on time, sian kat mak tak leh nak balik beraya kat kampung. Kalu aku kasi mak balik pun, kesian jugak kat en suami nak kena uruskan aku, baby n Aiman. Kalu kasi Aiman ikut mak tok balik kampung??? Hmmmm.. tu macam ada jugak aku sebut2 tapi macam tak sampai hati je nak wat gitu. Sian kat Aiman takut dia terasa, mentang2 la ibu dah ada adik baru, dia kena ikut maktok. Aku pun dok fikir masa pantang nanti.. nak anto Aiman umah nanny dia or jaga je Aiman kat rumah. Macam aku cakap tadi, aku takut Aiman terasa sebab aku dah ada baby baru.. n sure dalam pantang.. tak dapat nak tumpukan sepenuh perhatian kat Aiman macam skarang. En suami cakap takde mende nyer.. budak2 tak pikir tu suma. Tapi, mana kita tahu kan? Ke aku je yang terlebih pikir. Rasanya, nanti bila aku pantang, hantar jugak kot Aiman kat rumah nanny, cuma hantar lambat, amik awal. So takde la Aiman terasa sangat. Haila.. agaknya ok je Aiman kot, cuma aku je yang pk beriya.. hehehe..



So.. pengalaman2 pregnant kali kedua ni, aku rasa banyak tak sama ngan first. Banyak jugak menda tak sempat nak buat.. banyak jugak menda yang tak sempat nak pk lagi. Lebih banyak relex kalu bab nak sediakan keperluan untuk baby sebab banyak barang2 Aiman. Maybe kalu bab baju tu tak kot.. sebab baju Aiman suma dah buruk2. Nanti la tunggu Pureen Warehouse, cari lagi baju2 baby. Barang2 keperluan pun tak terasa sangat nak beli sebab suma kongsi je ngan apa yang Aiman guna. Senang tak payah pk dah. InsyaAllah nak try bf, hopefully dipermudahkan sumanya macam bf masa Aiman dulu.



Btw, last time scan baby, berat baby so far still ikut perkembangan. Awal June check, berat baby dlm 1 kg. Nanti minggu depan pegi scan lagi. Last time check, dah nampak jantina baby. It'S A GIRL!!!! InsyaAllah.. ye la, sebab selalu je dengar kes2 yang scan kata girl, tp bila kuar boy. Hehehe.. apapun, aku ok je.. boy boleh, girl pun boleh. Macam tak biasa Aiman pakai baju pink kan.. tp takde la sampai kasi pakai gaun. Aku pun takde beli lagi baju2 yang ala2 gaun.. tu tunggu konfirm yang keluar girl.. baru beli. Sebelum beli, pakai la dulu baju gaun Aqilah or Nuha ye sayang.. kalu awak betul girl lah.. =)



So.. aku berdoa semoga dipermudahkan semua. Dapat posa sepenuh2nya sepanjang bulan Ramadhan nanti, sebab masa tu aku memang dah sarat sangat. Skarang pun, kalu ganti posa, memang akan flat giler. Tak penah berjaya posa ganti 2 hari berturut2. Biasa sehari posa.. esok tu dah tak posa sebab penat posa hari sebelumnya tak hilang lagi. Aku berdoa jugak, kalu boleh this time baby lahir on time.. sebab malasnyer nak ganti posa banyak2. Dengan plan nak bf lagi, sure proses penggantian posa akan membuatkan aku lagi tak larat. Skarang ni ada lagi 2 hari posa tahun lepas tak ganti. Masih berusaha mencari hari2 yang sesuai untuk ganti. Kena jugak habiskan sebelum puasa.



Perasaan sekarang.. tak sabar jugak nak bersalin. Nak tengok camne baby.. camne hidupku menguruskan 2 anak. Rasanya ok kot, sb skarang memang rasa tak larat nak handle Aiman sorang sebab aku pregnant. Nanti2.. i'm sure i will feel very happy even i'm going to be super duper busy mom. Sebab lain.. bestnyer dok umah tak yah keje for 2 months!!! =)


1 comment:

ummi mien said...

sila jgn jeles. aku cuti 3 bulan yea.hehehe...btw, aku prefer bersalin normal wpun bhgn bwh tu saket sbb kalu normal bole pantang sendri. dan saket nye pon tak lama compare ngan c-sec.