Friday, February 11, 2011

Cik Mut..


Semenjak dua ni, musim hujan ni, selalu pulak nampak semut masuk rumah.
Mula2 sekor dua.. 3-4 hari pastu.. abis semua keturunan diorg jalan2 atas lantai rumah aku.
Dahla lantai kaler putih, semut plak jenis hitam yang besar2 tu..
Risau gak dok baring2 sambil tengok tv, dia dok merayap atas badan kita
Kita yang besar ni reti la nak bunuh, tp kalu Aiman, kang masuk pulak semut dalam telinga ke.. apa ke..
Penah je tengok Aiman macam cuba nak amik semut yang tengah jalan2 atas lantai
Lintang pukang semut tu lari.. hahaha..
Aku ada satu ubat semut yang pada aku sangat berkesan
Dalam ni mcm biskut yang dipecah2 kan.. tabur je kat area semut tu ada
2-3 hari pas tu.. insyaAllah semua semut dah hilang
Masa mula2 beli ubat ni dulu2, dia kata semut akan bawak jugak biskut balik ke sarang
So boleh mati la suma..
Skarang, bila ada nampak semut mula nak masuk.. aku akan tabur kat bawah pintu
Takleh jugak tabur suka ati, sebab kang Aiman dok kutip
Kalu kena mainan Aiman ke, kang dia makan, susah pulak
Aritu kat pintu belakang.. boh ubat.. selamat suma semut dah tak ada
Semut2 ni bukan mati bergelimpangan tau.. dia mcm balik rumah.. mati kat busut agaknya
Sebab takde pun mayat2 semut kat lantai
Then lama pastu, hujan balik.. masuk pulak kot depan.. so aku letak kat depan pulak
Skarang.. 2-3 hari lepas nampak ada geng semut tp besar sikit, kecik sikit dari kerengga tp kaler hitam dah mula jalan2 kat lantai rumah
Ni yang pegi dapatkan stok baru ubat semut.. hopefully berkesan jugak untuk semut2 besar nieh..
Kat mana nak cari ubat semut ni? Aku biasa beli kat kedai hardware tp bukan suma kedai hardware ada
Kalu nak konfem, pi beli kat pasar tani kat stadium shah alam tiap2 ari ahad
Ada pakcik bukak meja jual segala jenis ubat semut, lipas, cicak n tikus..
Tak mahal, aku rasa kalu beli kat kedai hardware dlm RM1 satu kot.. ke RM2 dapat 3 paket..
Aku pun dah lupa tp memang puas ati la pakai..

No comments: