Tuesday, June 8, 2010

Customer always right

Memula masuk TW, aku incharge jaga CST
CST ni nama panjang dia Customer Support Team
Kiranya aku antara orang yang banyak berurusan ngan customer2 TW
Macame jenis orang dan perangai aku jumpa. Aku ada beberapa set kisah ngan customer yang agak membengangkan sampaikan terpaksa tulis kat blog. Hanyalah peringatan buat diri sendiri supaya nanti bila aku jadi customer plak, aku xwat gni

** suka anto email lewat2, pastu nak kita reply cepat2.yang biasa aku dapat, pagi anto enquiry, nak reply b4 lunch.yg paling aku bengang, aku dah balik, dah kol 6 lebih, call byk kali.saja x angkat, last2 msg, mintak provide doc n suruh anto arini jugak.ada ke patut?sb dah abis office hour, laptop pun xbwk blk..esk ajalah sy reply ye en customer

** suma orang sibuk nak update. Eg tanya bila barang sampai. Memula A call, xsampai 5 minit abis cakap ngan A, B pulak tepon tanya soalan yang sama! Nanti 20 manit pastu.. C pulak tepon tanya lagi..

** suka tepon pas waktu pejabat. Tepon banyak kali plak tu. Macam takde rasa bersalah langsung yang masa tu dah lepas waktu pejabat. Okla kalu assuma konon2 aku masih keje.. tp agak2 la.. kalu sampai kol 7 lebih pun sibuk tepon lagi.. memang tak bertimbang rasa langsung.

** ingat kita ni wat keje untuk dia je. Amboila.. Kalu nak apa2, dan2 tu jugak nak reply. Tlgla paham.. Kitorg keje company vendor je, nak bayar gaji kena dpt job byk, tp pekerja kurang. Xkanla sepanjang masa nak ngadap job dia je..

** berlagak giler. Huh.. Kalu ckp, mcm dalam hati tu xde rasa rendah diri langsung. Ingat kitorg dari vendor ni cikai sangat, arapkan job2 dari korang utk terus hidup. Kot ye pun betul, hormatla sikit, kita ni sesama manusia gak. Yg aku xkan lupa, aku dtg meeting kat opis customer. Tengok jawatan aku pada namecard then tanya dah brapa lama keje. Bila aku ckp 4 tahun, dia ckp ngan kawan dia, "Company dia (maknanya company aku lah) senang je nak dapat jadi senior kan. Kalu kita, lama lagi la nak tunggu". Amboi2, sound depan2 tu.Hina sgt ke kitorg vendor ni. Kalu nak sama.. Mehla join TW, baru bleh dapat title mcm aku.

**pas anto email..serta merta call. Kalu call sb nak pastikan kitorg receive email, xpe gak.. Ni, nak jawapan terus.Tolongla.. Email pun x abis baca lagi, camne nak kasi jawapan. Timbang rasa la sikit.

**dah nak terberak baru cari toilet. Yang ni selalu.. bila nak meeting petang, pagi tu jugak la mintak macam2. Dan yang selalunya, menda yang diminta tu mesti dah penah kasi sblm ni.

**suma menda nak cepat.. suma menda fast track.. tak leh ke plan awal2.kekadang tu, bila dah bagitau yang barang akan lambat, customer pun agreed, tp last2 mintak suruh cepat.kejar orang mcm nak giler.. marah2.. sedangkan awal2 lagi dah inform barang long lead time..

**nak mintak rasuah.. Hmmm.. Memang wujud. Terkejut aku 1st time ada customer yang mintak balasan. Actually takde la kata rasuah.. pas dia kasi PO, dia cakapla nak something something.. Aku malas nak terbabit, suma suruh bos yang handle. Kalu untuk company dia ke.. sponsor hadiah ke, tak pe gak. Ni untuk diri sendiri, siap anto ke rumah tu........

Sebenarnya tak suma customer cenggini. Ada je yang baik. Bila customer tu baik, cakap elok2, tak berlagak.. kita ni senang je hati rasa nak tolong. Malah, akan berusaha lebih2 nak tolong customer. Bila kena customer yang perangai seperti di atas.. jangan kata nak tolong, kekadang tu rasa nak jawab call dia pun menyampah. Buat keje untuk dia sekadar yang mana perlu je..
Inilah resam dunia. Bila kita kat atas.. kita push orang bawah kita.. orang bawah plak push orang lagi bawah.. n bila kita jadi orang yang paling bawah.. tak leh nak push orang.. makanya.. tulisla luahan hati kat blog sendiri........

No comments: