Sunday, June 20, 2010

Cara senang vs cara susah

1. BF
** cara senang.. kasi je botol
** cara susah.. bf
aku nak sangat bf.. seboleh2nya takmo kasi Aiman minum susu lembu. Dari bersalin, aku memang tak beli langsung susu tin. Sebab pada aku.. kalu ada susu tin.. lagi akan membuatkan aku cenderung kasi Aiman minum susu tin. Alhamdulillah... sampai skarang aku berjaya bf Aiman lagi. Tapi.. bila Aiman makin besar, dah mula makan solid food, susu aku pun dah tak sebanyak dulu. Aku sendiri pun dah tak seaktif dulu nak pam susu. Dengan kerja lagi.. outstation.. stok yang makin kurang.. bila bf plak, mesti akan amik masa yang lama. Aiman pun senang je tak tertarik ngan menda2 sekeliling.. so biasanya kalu dia minum kejap.. dia main, then dia nak minum balik. Tp yang aku tetap suka ialah bila Aiman bangun tengah malam nak susu.. aku tak yah buat susu.. ready anytime untuk Aiman!!

2. Bergantung
** cara senang.. kasi puting
** cara susah.. sabar menunggu sampai tido lena
Gantung apa nieh? Hahaha.. gantung minum susu badan la... dari kecik lagi, Aiman suka sangat bergantung. Tak minum sentiasa pun.. tp dia rasa best isap kejap.. relex kejap.. sambung isap balik. susunya tak kuar pun bila dia wat gitu. Pastu.. bila tarik, sure nangis2 marah. Actually, biasanya aku tak kisah pun.. bila aku ada banyak masa free lah.. tp.. bila dah jadi masa aku nak pi keje.. memang hati n perasaan tu meluap2 nak kasi puting. Mana tak nya.. dahla kita ni lambat dah nak pi keje.. mandi suma tak lagi.. Aiman nak bergantung je.. bila letak, menangis2.. sampaikan lepas kes tu, aku kuarkan puting yang dapat free masa beli botol dulu letak tepi katil. memang takde niat betul2 pun nak kasi Aiman puting. Sekali.. masa my MIL datang, dia nampak. Dia cakap kalu boleh.. tak yahla kasi puting. Kang susah plak nanti besar jongang n susah nak bercerai ngan puting. Tu la.. sebab ni jugakla aku tak mo kasi Aiman puting.. tp.. bila dia dah wat perangai tu.......... emmm.. sabo jelah..

3. Merayap
** Cara senang.. kasi walker
** Cara susah.. monitor n jaga sentiasa
Aku memangla nak belikan walker untuk Aiman. Tetiba diganggu pulak oleh artikel2 yang kata tak elok pakai walker. Nanti jalan tak betulla.. budak xpakai walker lagi cepat jalan la... tapi 2-3 hari ni.. Aiman dah makin aktif, makin suka memanjat. Tangga, sofa, meja, kerusi, almari, katil.. tempat yang takde tempat nak berpaut seperti peti ais, pintu n dinding pun dia panjat... bahaya ada di mana2.. bila dia panjat, selalu lupa diri yang berdiri tu tak betul lagi.. kang last2 jatuh ke belakang. Kalu pakai walker, memangla lagi senang nak capai barang2.. tp lagi senang la nak kawal. Selamat pun selamat jugak... hmmm.. kena wat keputusan cepat.. sebab Aiman makin ligat..

4. Tido
** cara senang.. tido bersama di atas katil
** cara susah.. tido dalam playpen
Yang ni.. aku ikut cara senang!!! memula dulu memang penuh azam nak kasi Aiman tido dalam playpen. Lagipun dulu Aiman bangun tengah malam sekali je. Sejak dia demam, aku tidokan dia atas katil sb senang nak monitor. Sejak dari tu, dia dah tak nak tido atas playpen. Kalu tido pun.. kejap je, pastu sure nangis. Skarang pulak, dia kerap bangun malam untuk minum susu. bila atas katil tu, aku pusing je, kasi Aiman minum sambil baring. Aiman pun mcm dah biasa, malam2 bila dia bunyi nak minum susu, dia akan pusing mengiring mencari susu. tp bahayanya cara senang ni.. kalu Aiman bangun sorang2.. jalan2 keliling katil.. peratusan nak jatuh katil teramatla tinggi. Malah dah penah jadi pun.. huhuhu.. biasanya nak elak jatuh katil.. aku tido bawah lantai.. still cara senang...camne nak ajar Aiman tido dalam playpen ni..

5. Dodoi
** cara senang.. guna buaian
** cara susah.. tak guna buaian
Aku tengok sorang kawan guna buaian untuk anak dia. Senang je, bila dah ngantuk, letak, then pasang control tu, enjutla buaian sampai tido. Then dia cakap, bila tido dalam buaian ni.. lama skit tido. Betulla, kalu Aiman, aku letak dia atas tilam, takde tido lama sangat pun sampai 2-3 jam (kecuali malamla). Masa cerita2 pasal buaian ni.. mak kawan aku ni pun cakap.. kalu baby tido lama, berat pun lebih skit. Kita pun senang nak wat keje..Ye la. betulla tu.. tp aku tak mo ajar Aiman tido buaian sebab takut nanti susah nak bawak jalan........

Aku dulu.. pakai je walker.. jalan ok jugak. Ada baby, isap je puting, nanti besar, letakla panadol kat puting tu masa tak nak dah kasi pakai puting.. Tak salah pun guna buaian.. sebab kita akan ada lebih masa untuk kemas rumah, rehat.. macam2 lagilah.. Ni suma depends pada kita sendiri....... sebab pastinya suma orang nak yang terbaik untuk diri kita.. n anak kita....

No comments: