Sunday, June 6, 2010

Cuci & Rumah

KISAH CUCI

Aku ni bukanla rajin sangat nak kemas umah
Lagipun, pas bersalinkan Aiman ni, lagi rasa limited sangat masa
So aku cuba sekerap yang mungkin untuk kemas rumah
Paling kurangpun sekadar menyapu sekali dalam 2 hari
S4tart bulan lepas, aku mintak sorang tukang cuci [Umi namanya] datang kemas n cuci rumah sebulan sekali
Umi biasa cuci umah mak n kwn2 mak yg dok area ni
Aku suka keje dia yg bersih, buat macam2 sampaikan rumput n tpt buang sampah kat luar pun dia cuci
Suma dia akan kemas sampaikan abis disimpan suma barang2 kita yg bersepah kat luar
Sampaikan penah beberapa hari aku cari barang xjumpa kat mana Umi simpan
Harga, pada aku sangatla berbaloi..
RM 50 satu rumah, biasanya dari kol 7 sampaila kol 1-3 bergantung tahap kotor umah
Bulan lepas 1st time aku panggil dia sejak 6 bulan aku cuci umah sendiri
Bersin byk kali la jugak aku dengar
Kisahnya.. Smlm Umi datang kemas umah
Ngan aku2 skali kena basuh ngan dia
'Ibu, umah kalu xda habuk, hidung kita pasti nyaman.Sakitpun susah nak datang..'
'Saya nyapu bawah katil.. Banyak sungguh habuknya'
-hehe.. Yela, saya memang xsapu bawah katil, lantai yang orang pijak je
'Banyak sungguh barang2 di celah katil dan dinding.. Tisu, mainan adik, kotak kisu..'
-hehe.. Saya tau, selalu lupa nak kemas kat situ
'Cadarnya x dipasang betul2.. Itu yang senget cadarnya'
-hehe.. Biasala, mana yang dan saja saya buat. Lagipun tilam berat sangat
Hmmmm.. Itula alasan2 aku
Bagi yg xbiasa ngan Umi, mesti rasa Umi ni ckp byk sgt tapa pada aku, biasala.. _mi nak ingatkan je aku suruh aku kamas umah n considerkan suma yg dia bgtau
Pada aku, dia ikhlas kasi nasihat
TAPI... Agaknya Umi lupa...
Inila tujuan aku panggil dia datang cuci umah aku..
Sebab aku memang malas nak cuci detail2!!!!!

KISAH UMAH

Aku skarang menyewa
Tn umah keje kat Indon, n umah ni penuh ngan barang2 dia
Kira aku dok umah fully furnish la
Umah xla baru, kawasan ni pun dah lebih 10 tahun
Tapi macam selesa sebab dekat ngan umah mak, en suami pun senang boleh tengok n basuh keta depan mata
Hari jumaat.. Aku dikejutkan ngan msg dari tn umah
Katanya ada orang nak datang tengok umah, dia nak beli
Terkejut giler aku..Terus pk nak kena cari umah baru..
Mana nak dapat umah atas tanah yg murah camni
Huhuhu... Sedih
Aku tanya gak boleh x kalu aku nak beli umah ni
Katanya boleh, tapi keutamaan kawan dia
Kalu kawan dia xjadi baru la aku
Aku siap mintak lagi suruh utamakan aku as aku dok menyewa kat cni
Tapi agaknya dia dah janji ngan kawan dia
Terkilan gak rasa sb tn umah nak jual umah tp xtanya kat kitorg penyewa dia ni dulu
Kot2 berminat nak beli
Pagi ni orang tu nak datang tengok umah
Patutnya hari tn umah tu msg nak dtg tengok
Huhuhu.. Nampak mcm nak segera je
Sapa je yang akan merugikan diri ngan xbeli umah ni?
Aku rasa % untuk aku sangatla tipis
Rasa mcm dia datang nanti.. Nak je citer yg xbest supaya dia xjadi beli
Tapi xbaikla pulak
Aku skang tinggal pasrah n berdoa banyak2
Janganla orang tu nak beli
Kita hanya merancang..pastinya Allah jua tahu apa yg terbaik buat hambaNya
Korang yang membaca... Tolongla doa2kan sama ye...

No comments: