Tuesday, October 20, 2009

Minggu2 terakhir

Minggu2 terakhir pregnant memang memenatkan. Balik raya aritu, check kat klinik, berat aku naik mendadak. Doktor suruh wat ujian gula, sb takut aku ada diabetis. Resultnya.. memang tinggi gak la kandungan gula dalam badan aku. Orang normal sepatutnya tak lebih 7.8, and aku nyer result ialah 8.3. Huhuhu.. so aku kena wat ujian BSP plak. Ujian ni, dalam sehari, diorg akan amik darah aku 4x. Kira 4x aku kena pi klinik. Dari test tu, kalu tak teruk, so aku hanya kena diet control je lah. Alhamdulillah.. takde la teruk mcm orang2 lain yang buat test tu sesama ngan aku. Tp tak best la jugak kan.. bila tau kena diabetis masa mengandung ni. Orang kata.. nanti bila tua aku pun akan senang kena diabetis kalu tak jaga dari sekarang. Nak wat camne, bukan aku mintak.. tp memang tok, pah n wan aku pun ada kencing manis nieh..
So, minggu2 akhir pregnant ni, aku banyak kali pi klinik and hospital. Dah pegi hospital, kena pi klinik kesihatan jugak. Aku penah bagitau kat nurse klinik yang aku dah jumpa doktor kat hospital.. kena jugak ke jumpa doktor kat klinik ni? Nurse tu cakap.. patutnya tak yah dah.. tp dia pun tak berani ckp so dia suruh aku pi tanya doktor sendiri. Doktor plak macam salah paham, ingat aku tak mo jumpa dia. Adake dia tanya aku balik.. Awak ada masalah ke kalu jumpa saya? Awak nak kena balik awal ke?
Aku dah serba salah.. kalu ikut hati, memang malas pun nak jumpa doktor, nanti menda yang dia check sama jugak. Dahla nak tunggu pun berjam2. Tapi sebab tak tau nak cakap apa bila dia dah tanya cenggitu, aku cakap je lah : Eh.. takde masalah. Boleh2 jumpa doktor.
Emmm.. payah jugak bila dah dapat doktor yang sangat berdedikasi ni. Ye la, baru hari sblmnya aku jumpa doktor, dah kena check lagi esoknya.
Ujian BSP tu, aku kena wat 2x... so dalam 2-3 minggu lepas raya ni, bleh kata seminggu tu sampai 3 kali aku kuar utk checkup. Dahla menunggu kat sana pun lama.. So far, pusrawi pun suruh aku proceed je ngan checkup ni suma. Dia pakai result klinik n hospital. Orang opis pun suma dah sedia maklum. Asal aku hilang je.. pi klinik la tu. Seb baikla opis ok, memahami. Nak pi klinik pun senang.. =)

No comments: