Friday, September 20, 2013

Weaning off bf, Amni Day 3 & 4 (final)

Hari ke 3... aku sampai rumah pun dah lewat. Xsempat nak sembang pun ngan mak.. terus je ajak diorg balik. Ada susu dlm 4oz dalam botol.. aku pun xlarat..kemas2 skit..ready utk sumorg tido. Tengok susu still elok.. aku just tambah air panas then tutup lampu. Amni masih mencuba nasib.. gembira golek2 dengan harapan ibu pun golek2 n bagi susu kat dia. Aku pun cakap lagi.. dah xde.. susu dah habis.. then amni ngamuk2 sikit.. sikit je ye.. pastu golek2.. tengok susu.. amik n minum.. Alhamdulillah.. hati berbunga rasanya.. tengah malam Amni bangun skali.. nangis2.. aku buatkan susu.. pujuk sikit.. minum susu n tido.. yeyyy..

Mencuba nasib.. mana tahu ibu nak kasi kan..
hmmm.. xde harapan.. Amni amik la susu ni..
 

Bismillah... minum je lah.. pasrah..
Day 4 : pagi tu aku siapkan susu kat tepi.. sebab aku nak kuar jap.Amni boleh plak terjaga n nampak aku tgh pakai tudung.. xde la nak ingat ke susu dah.. sibuk nak ikut jalan.. balik dari jalan.. makan nasi sikit..pastu ngamuk2 nak ratah susu. Dia nampak botol isi susu hantar rumah pengasuh tp dalam tu xde isi pun. Bila aku bawak dia kat kusi.. mcm ada bunga2 harapan dia akan dapat susu ibu. Hahaha.. sian amni.. bila ibu cakap susu dah habis.. dia baring.. pusing cari botol.. bila suap.. minum... yeyyy again..

Ibu sangat gembira.. tapi rasanya harapan dari amni still ada.. tengok camne nak handle kenduri nanti plak. Harap2 ok.. tadi mcm dah paham yg dia xkan dapat dah bf.. tp itula.. aku sendiri kalu boleh xnak amni lupa bestnyer bf dengan ibu...

Kenduri.. sebab Amni berebut nak dok tengah ngan Aiman.. maka amni naik keta ngan maktok, dlm keta minum susu sampai tido.. pastu balik dah xnak susu.. sampai petang tu.. dia sibuk main2.. bila balik macam dah penat.. en suami basuh keta.. dia sibuk nak dok luar jugak.. bila angkat masuk.. memang meraung2 nangis.. kasi botol pun xnak.. last2 en suami mengalah.. bawak keluar semula.. amni tunggu dia lap keta.. masuk rumah bila siap.. amni pun dah penat.. en suami suap susu.. minum sampaila tertido.. owh.. ibu sangat lega dan bersyukur.. tengah malam.. bunyi merengek2.. cepat2 buatkan susu.. kasi.. Amni minum n sambung tidur balik..
 

Menjelang hari ke 5.. Amni dah xmintak nak bf.. dah pandai mintak susu.. tapi amni panggil 'miyo'.. hahaha.. cemana susu boleh jadi milo.. kaler pun dah lain.. tp okla.. dia akan mintak.. pastu ikut aku ke dapur.. siap tolong cedokkan susu masuk dlm botol lagi. kalu susu aku dah siap letak dlm bekas susu yg ada 3 compartment tu, amni tolong ketuk bekas kasi susu jatuh suma.. nanti akan cari bantal favourite dia.. satu bantal peluk.. satu lagi bantal tengkuk garfield. ni kalu minum susu kat bawah. kalu kat atas plak bantal kecik n bantal peluk.. kekadang peluk carrot ikea tu.

 
 
Boleh rasa beza stopkan bf untuk anak yang umur 2 tahun ngan setahun lebih. Aiman dulu setahun lebih.. aku siap bubuh asam jawa bagai.. setiap malam berdukung dodoikan Aiman tido sebab Aiman xmo langsung botol. Sampai sekarang.. stop bf.. aiman minum susu dalam cawan ngan straw je.. bagus.. sebab gigi aiman cantik je.. tp kuantiti susu yg diminum xde la banyak macam anak2 orang lain minum susu setiap hari. Amni plak.. xpayah letak asam jawa pun.. hanya berkeras n keep kasi botol bila dia ngamuk2 nak bf. even sibuk nak selak baju pun.. aku akan pegang baju xkasi dia bukak. Tips... hati kena cekal.. apapun.. lain budak.. lain caranya kan.. kita doakan moga Allah permudahkan urusan kita ni.. so skang ni.. bila tido malam.. malas atau xlarat cemana pun.. kena gagahkan jugak siapkan susu sebotol.. bersama air panas, air masak, susu dalam bekas 3 compartment tu.. ngan 1 botol bersih, letak atas almari. selalu je malam2 buat susu sampai tertumpah serbuk2 susu.. memang beza time bf... malam anak nak susu pun just selak je.. dia sendiri pandai cari mana nak isap. hahaha..
 
maka skang.. kena cari timing terbaik utk potty train aiman plak. mcm bukan dalam masa terdekat je.. hihih.. tengokla cemana.. xleh komen lebih2 sebab kena tunggu 'seru' tu datang dulu.. 

No comments: