Thursday, September 12, 2013

Weaning off bf - Amni, Day 1

Nape ntah.. seminggu dua ni Amni buat perangai.. xmo minum botol bila kat rumah. Kalu sebelum ni.. aku buatkan susu.. letak kat mana2.. tepi tilam ke.. atas meja ke.. bila dia nak minum.. dia amik n cari bantal untuk minum. Kekadang tu atas lantai je baring n minum.. bila nak tido malam baru sibuk nak bf. Tapi skang.. xmo.. siap amik botol letak jauh2.. datang menempek kat aku baringkan diri sendiri.. biasa bila malam nak tido bf.. botol akan ada antara aku n amni.. amni akan siap2 pegang botol dia.. bila dia rasa dah jemu bf.. dia akan stop sendiri.. minum susu dari botol sampai habis. skarang.. memang xnak la kan.. sebelum baring nak bf tu.. dia dah amik botol letak jauh2.. tp bila dia dah lelap tido.. bolehla aku suapkan botol.. dia akan pegang botol tu sendiri sambil tido n sampai habis..
 
Sebelum ni.. tunggu Amni 2 tahun.. lepas dah 2 tahun.. weekend je sibuk kenduri.. aku plan mcm nak letak asam jawa mcm buat kat Aiman dulu. so asyik bertunda2 je.. sedangkan time Amni 2 tahun tu.. elok je lagi dia minum ngan botol kat rumah. 2 hari lepas.. aku rasa memang tahap kronik Amni xnak minum susu. Dari balik sampaila nak tido malam tu.. sanggup xminum susu sbb nak bf jugak.. so semalam aku nekad.. xmo kasi Amni bf. Nak stop terus.. lagi lama aku hold.. kang lagi susah nak suruh Amni minum botol n xmo end up mcm Aiman.. stop bf je.. terus stop minum susu dari botol. 
 
 
Relex je kan nampak gambar ni.. hahaha.. sebenarnya.. ni tengah mengamuk2 nak bf. Bergolek2 atas aku.. kat kaki.. nak selak.. aku kata susu ibu dah habis.. xbubuh pun asam jawa. saja nak test tengok dulu camne.. meraung2 dia sambil panggil ibu.. ibu.. nak jugak bf. Aiman siap marah.. ibu.. kasila susu kat Amni.. hahaha.. aku keraskan jugak.. xmo kasi.. aku nak tengok reaksi dia cemana.. ada ke Amni berkeras xmo minum sampai tertido.. masa dia mintak tu.. aku kasi botol kat dia.. dia letak tepi.. aku bawak dekat ngan aku.. dia tolak ke tepi jauh2.. pastu golek2 menangis nak susu.. last2.. dia bangun.. amik botol.. mintak baring atas riba.. minum susu.... Alhamdulillah.. gembira rasanya hati..
habis sebotol.. terus landing atas lantai.. nak tido.. tapi jangan terpedaya ye.. xlama lepas tu dah melompat2 balik.. xde nyer nak tido.. Ni dalam kol 9 lebih kurang..

 
Dah elok tertido kat atas.. tido tu aku tepuk2 je.. Aiman naik main lompat2.. dah Amni terjaga balik. Bila sumorg dah siap2 nak tido.. lampu pun dah tutup.. Amni dengan gembiranya nak tido.. of coz dah letak botol jauh2 bila aku letak botol tu atas katil. Dia baring golek2.. tunggu aku baring sbb nak bf.. huhuhu.. sorry sayang.. memang xdapat la kan.. nama pun dah tekad xmo kasi.. memang menangis2 lg.. meraung2 lagi.. beriya nak selakkan baju aku.. last2 aku tertido.. and time aku jaga pagi tadi tengok.. botol susu dah kosong.. maknanya malam semalam, bila dia tengok aku tido.. dia amik sendiri susu n minum.. pastu tido..

Pagi ni.. terjaga.. nangis2.. biasa mmg aku terus je kasi bf. So aku buatkan susu.. kasi.. Amni xnak.. ngamuk2.. golek2 sampai kat en suami. Aku kasi botol n en suami try pujuk Amni minum.. Alhamdulillah.. nak plak dia minum lepas pujuk2 kejap.. habisla sebotol.. n pastu.. xde dah la tido.. terus bangun n aiman pun terjaga. maka ramai2 la turun bawah tengok tv...

So.. harini teruskan perjuangan.. moga Allah permudahkan perjuangan berhenti bf plak setelah 2 tahun berjuang utk bf kan Amni. bersyukur kerana berjaya cukupkan 2 tahun untuk Amni. masa untuk berelex2 plak.. masa untuk tukar bra!!!! hahahahaha...

No comments: