Monday, December 31, 2012

Melayu pun dah xde rupa...

Sabtu lepas pegi kenduri kawan office en suami..
Kenduri kat kl.... orang yang datang pun ramai orang kl ..
Entahla.. lately ni aku ada pegi beberapa kenduri... menda ni jugak yg aku peratikan..
Teruknya pakaian masyarakat sekarang... orang2 melayu yang islam ni..
Ada orang kata... melayu xsemestinya islam.. ye ke?
Bukan orang melayu memang beragama islam kan? Yang dah convert tu... xkira la kat sini..
So untuk kisah yang aku nak ceritakan... merangkumi suma orang melayu yang beraguama islam..
Sedih aku tengok budak2 muda ni.... pegi kenduri pakai seluar ketat... baju tshirt fit body..
Ada jugak yang pakai kemeja.. yg pompuan la ni tp singkat giler sampai tunduk pun bleh nampak spender sebab baju terangkat...
Adoila... ni kenduri kot... bukan selalu pun..
Hormat la sikit majlis orang... orang pandang2 bukan nak menghina pakaian awak tu.. tp memang awak memakai pakaian yg x sesuai pun di majlis tu..
X malu ke... baju yang langsung x mencerminkan orang melayu di majlis perkahwinan melayu..
Eiii.. geram tau aku tengok. Budget moden sangat la tu..
Kalu ikut hati... memang nak sound je..
Mak bapak budak2 tu pun relex je kan bawak anak pegi kenduri pakai cenggitu..
Tu xkira mak yang sama join pakai baju x senonoh pegi kenduri..
Ada... sapa kata xde.. kalu orang yang sebaya umur aku pun banyak jugak..
Ni memang jenis yang budget diri sendiri moden sgt.. dah keje.. duit sendiri dah ada... mak bapak kat kampung.. bila balik kampung pakai baju kurung bagai.. tp kat kl.. abis bukak suma..
Xrasa bersalah ke? Kalu xrasa bersalah kat mak bapak.. xrasa ke bersalah pada Allah?
Huhuhu... sedih... makin sedih masyarakat sekarang..
Aku ni.. memang jarang pun pakai baju kurung.. sampaikan bila pakai kain.. Aiman siap tanya..
Ibu pakai seluar apa? Haaa... kain pun xkenal..
Tapi... bila pegi kenduri... majlis kawin.. hari raya... pakaila baju kurung..
Barula nampak skit sopannyer... melayunyer... kena pada occasion nyer..
Aku harap sangat... aku berdoa sentiasa... jauhkanla anak2 ku... anak2 sedaraku... saudaraku suma dari menjadi seperti ini..
Memang kita xboleh menduga masa hadapan.. kerana Allah yg tentukan segalanya..
Tapi moga doaku ini dikabulkan... dan Allah juga membuka hati manusia2 yang banyak terpesong untuk kembali ke jalan yang benar.. Amin..

No comments: