Sunday, November 20, 2011

Takut!

Aku mmg ajar Aiman dengan menakut2kan dia ngan sesuatu. Kalu apa2, aku mesti akan kasi sebab kenapa ini xboleh, kenapa kena buat camni. Ada orang, kalu nak suruh masuk rumah bila malam, kata ada hantu la. Or xmo kasi pegi ke certain places dlm rumah, cakap ada momok ke.. Even aku mmg xajar, tp ada je kekadang tu orang lain yg saja takut2kan Aiman mcm ada hantu or apa. Memang aku xberkenan tapi diam je la or kekadang saja aku sampuk dengan bagitau reason kenapa xboleh. Jadi Aiman jarang cakap dia takut melainkan dia nampak sesuatu (eg kat tv or phone or depan mata). Ada skali, en suami saja tunjuk muka dia bersabun kat Aiman, mmg menangis la sambil ckp 'Aiman takut'. Pastu siap diri tegak mengadap dinding.. membelakangkan en suami sb xnak tgk muka en suami. Saja mengusik Aiman, last2 menangis Aiman bila en suami kejutkan dia dr belakang ngan muka bersabun.

Alkisahnya.. Kitorg balik kampung BP weekend ni. Aiman memang suka main2 lari2 pusing rumah. Malam smlm, aku tgh susukan Amni dalam bilik n Aiman main2 kat depan dengan atuknya. Sekali sekali dia datangla lari2 jenguk aku kat dalam bilik. Sekali tu, tetiba dia dok diam kat meja makan yg kat luar bilik aku. Adala dalam 5min jugak kot sampai atoknya pelik Aiman mana n cari. Diam je Aiman xckp apa2 n berpeluh2 dia. Bila atuknya tanya, memula Aiman xckp, pastu atuknya assume Aiman berak. Memang dia suka dok diam pun kalu berak tp jarang dia menyorok utk berak. Bila aku pi amik dia, kata Aiman takut kipas/lipas. Aku pun xsure yang mana satu tp mmg ada satu kipas berdiri kat situ yg dah xguna. Bila aku tarik dia bawak masuk toilet (ingatkan dia berak), dia dok ulang lagi takut kipas. Aku just kata xde la, lipas dah xde. Dalam hati dok terpikir gak kot Aiman nampak menda lain.

Dah siap cebok n Aiman xberak pun, just kencing je. Aku pimpin dia dari toilet masuk bilik n of couse lalu kat area meja makan + kipas tu.. Aiman pandang dinding je sepanjang jalan. Ok...... Aku perasan itu n seb baikla aku xrasa meremang bulu roma. Huhuhuhuhuhuhu.. Terus masuk bilik n baca ayat kursi, 3 Qul ulang2 sambil siapkan Aiman. Masa Aiman baring atas katil aku pakaikan pampers pun ada sekali sekala Aiman pandang bucu katil yg dekat pintu. Pandang lama.. mcm nampak sesuatu. Serius aku yang takooootttt!!! Kuat2 n slow2 aku baca, utk make sure tajwid betul suma. Sambil tu alihkan jugak perhatian Aiman kat aku. 2-3x jugakla dia pandang bucu katil tu. Aku baca bila nak abis 3x tu, Aiman cam dah ok, ckp2 n xsabar nak kuar. Mungkin dah xde kot, n aku pun soh Aiman main2 diam2 je kat depan. Xyah pusing2 satu rumah.

Malamnya en suami balik, aku citer n en suami pun ada sebut yg Aiman akan ckp takut kalu dia nampak sesuatu yg menakutkan dia je. Owh.. Seb baikla aku xrasa meremang or apa.. kalu x sure aku lari bwk Aiman tp aku tetap rasa takut tgk Aiman punya reaksi. Memang kaw rumah mil aku ni keras sikit sb betul2 belakangnya hutan bukit. Banyak kisah org bunian mil aku cakap. Alhamdulillah Aiman ok, xde menangis tgh malam or apa. Amni pun ok. Owh lupa, kejadian dlm kol 10-11 gitu rasanya. Seb baik jugak arini dah balik kl!
Sent by Amirah from my BlackBerry® smartphone

No comments: