Tuesday, December 14, 2010

Rumahku banjir!!

Semalam makcik tukang cuci datang cuci umah aku. Lama giler dia tak datang, last skali masa cuci rumah ni before aku move in. Puas hati jugakla dia bersihkan rumah.

Malamnyer, en suami kuar.. aku plak basuh kain then kasi Aiman minum susu. Lama la jugak.. sampai Aiman dah tido.. sambil tu aku tengok tv. Sekali dengar bunyi benda jatuh. Rasa mcm takde apa2.. tp risau jugak so jengokla kat dapur. Melangkah je nak masuk dapur.. kaki aku basah.. rupanya hos air kuar dari mesin basuh tu tak masuk bilik air! Makcik tu pi letak hos tu belakang mesin basuh. Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......... abis basah suma tempat2 seperti di bawah :


1. Seluruh kawasan dapur basah. Abis air bawah sink, bawah dapur, bawah fridge..


2. Bilik tido sebelah mesin ni pun basah jugak. Ni lagi teruk, sebab lantai dia macam rendah sikit. So air suma datang sini n bertakung. Macam meredah banjir aku masuk bilik ni. Nampak kipas kat bawah tu.. haaa.. sebenarnya kipas ni la bunyi menda jatuh yang aku dengar tu. Kipas ni letak atas kotak. Punya banyak air yang diserap kotak tu sampai lembik kotak n sampai jatuh kipas sebab kotak tak mampu nak menampungnya. Dahla ada tilam.. Baldi2 ni suma diletakkan lepas aku mop buang air suma. Cuma seb baikla tilam ni masih dalam plastik.. kalu tak, sure tilam pun basah..


3. Sampai ke area nak naik tangga ni air mengalir. Agaknya penuh dah air masuk bilik n dapur, dia pun kuar kot depan pulak.



Masa aku sedar ni, tinggal beberapa minit je lagi nak siap mesin tu basuh. Air banyak n bertakung satu hal.. suma air sabun pulak tu!!! Punyala licin.. seb baikla Aiman dah tido. Bertungkus lumus la aku sensorang membuang air, mop n mop n mop n mop n mop... argghhh.. banyak kali giler mop sebab nak hilangkan sabun tu. Memang buat dengan kadar tertekan yang amat tinggi sebab tak tau nak salahkan sapa. Aku kot yang salah.. tak cek.. tp.. biasanya takde orang pun ubah menda tu.. so manala aku sangka hos tu akan berada di tempat yang salah.... Elok habis mop suma.. Aiman pun bangun..

Lepas tu pulak, masa aku nak minum air, Aiman main2 kat kaki aku. Camne ntah, boleh pulak tertumpah air atas Aiman.. even sikit je.. tp air laici!!!! Hmmm... apa punya clumsy la aku semalam. Dah kena mandikan Aiman. Aiman memang suka la main air.

Makcik tukang cuci ni memang suka kemas rumah ikut citarasa dia. Abis tilam kat bilik atas dia ubah susunan. Yang paling kelakar sekali ialah barang2 kat bawah ni. Sebenarnya sabun2 ni Yus pesan suruh aku belikan masa Pureen Warehouse aritu. Dia tak datang amik lagi kat umah aku. Barang2 ni suma aku letak dalam plastik n simpan kat rak paling bawah skali. Agaknya makcik ni ingat barang2 aku.. dia kuarkan suma dalam plastik.. susun cun2 je kat rak ni. Dahla rak ni menghadap pintu masuk... hahaha.. memang aku sampai je rumah semalam, terus gelak.


Takpe la makcik ni suka susun barang ikut cara dia pun. Janji.. umah aku bersih n cantik.. kalu nak harapkan aku buat sampai panjat2 tingkap n cuci kipas.. alamatnya tak cucila sampai bila2..

No comments: