Monday, April 19, 2010

Masuk-Datang-Cukai

Dah declare income tax?
Buat sesapa yang belum tu.. buatla cepat2 ye.. sebelum 30 April nieh
Kata my SIL yang keje kat jabatan audit Johor (kalu tak silap ah..)
Kalu tahun sblm2 ni, declare dulu, bayar kemudian
Tapi tahun ni, kena declare and setelkan bayaran (kalu ada) sebelum 30 April
Kalu tak bayar.. ada denda.. aku perasan dia tulis brapa denda dia kat muka surat last skali dalam form income tax tuh
Tapi tak ingat dah berapa peratus
Last week aku siapkan suma.. siap tolong buatkan untuk en suami dan juga mengecohkan opis bahagian atas dengan pengumuman aku menggalakkan suma orang declare cepat2
Hehehe.. berjiwa negara tak aku?
Dan tadi.. baru tau pulak, rupanya Jumlah Pendapatan dalam EA form tu, kena tolak ngan item #G = Bonus/Elaun yang dikenakan cukai
Huhuhu..kata tukang bagitau tu, tahun2 sebelum ni takde item #G dalam EA form
Tahun ni baru HR-HR company dipanggil oleh LHDN n cerita pasal item #G nieh
Penambahan baru la agaknya
Nape HR company aku tak inform awal2?
Aku perasan gak yang ni, tp ingatkan kat Jumlah Penggajian tu dah tolak dah..
Apsal kat dalam form income tax tu pun, tak letak satu item baru untuk item #G nieh
Saja la tu.. nak amik duit orang..
Huh.. padan muka aku..
Agaknya suma orang lain tahu kot.. aku n kawan2 budak opis aku je yang tak tahu
Nak wat camne.. bukan boleh isi balik semula..
Tunggu tahun depan la.. jangan lupa tolak
Menyampah sebab kena kasi duit lebih kat kerajaan
Kalu betul2 guna untuk kebaikan rakyat tak pe gak
Ni sama banyak je duit untuk rakyat ngan duit guna masuk poket sendiri
Project besar, jadi lebih besar valuenya
Yang kaya makin kaya...
So kesimpulannya.. tahun depan, perbanyakkan lagi la duit untuk bayar zakat
Pahala dapat... duit pun disalurkan pada yang betul2 memerlukan...

1 comment:

Nur Sakinah Ahmad said...

slm kenal..declare..jgn tak declare..
em,zakat pon ade mismanagement gak..kalo tak, kenape masih ade org yg homeless yg tak diberi perhatian?