Sunday, April 18, 2010

Kerja

Dah banyak hari pk nak update blog
Macam2 cerita rasa nak tulis
Tapi bila tulis je.. mesti tak sempat nak abis n rasa mcm tak de mood je nak post entri
Weekend ni dok melepak kat umah je, keta anto pi polish
Mak plak balik ipoh.. masak pun apa yang ada dalam peti ais je
Then main2 n lepak2 ngan Aiman
********
Pegi pasir gudang untuk meeting ari khamis
Balik ari je, amik flight pagi then balik malamnya
Seb baik dekat je airport so takde la nak kena kuar awal pagi giler
Then dengan bijaknya makan breakfast kat dalam airport
Ni yg kat area waiting tu.. bukan kat bahagian lobi airport
Amik ha.. RM5 untuk nasi lemak, RM4 untuk milo
Then sewa keta, meeting, jalan2 kat Tesco Plentong sementara tunggu after lunch nak collect tender plak
Pastu, around kol 3 gerak ke Bandar Baru Uda mencari nasi ayam sedap yang en suami suka sangat2
Siap tapaukan untuk dia makan malam
Hua hua hua.. bawak nasi ayam naik flight, seb baik orang cek tu tak cakap apa2
Cuak gak mula2 takut tak boleh.. tp kalu pk2 balik.. bawak mcD boleh.. nape kalu bawak nasi tak leh.. ye tak? =P
********
Hari jumaat, wat potluck kat opis
Aku siap beli kek sejuk kat airport
Teringat masa kat UM, ada orang ketuk bilik jual kek sejuk
Bawak kek dalam bekas polistrin putih tu n mesti aku beli kek sejuk (kalu ada duit la masa tu)
Kat supermarket pun banyak jual dah skarang.. tp rasanya yang kat airport ni lagi murah kot, RM5 je sekotak
Tapi tak jadi plak nak bawak kek sejuk.. then pk macam nak masak lala
Pastu malas.. so last2 aku beli je rendang daging yang mak cik nasi lemak jual
Okla, at least bawak gak something kan
Banyak giler makanan.. n syok giler makan!
Kari ayam.. sambal udang petang.. kerabu ikan bilis.. pucuk paku belacan.. mcm2 la.. suma best.. suma sedap..
Nanti boleh buat lagi, jadi acara bulanan
********
Baru dapat order baru
Order yang agak besar.. small size with special material
Untuk customer yang special jugak.. yang ada mcm2 requirement
Tp tu biasala, nama pun keje kan
Cuma yang tak bestnyer... bila P sentiasa sibuk kejar order...
Bila dah dapat order.. P la penyebab kepada lambat deliver
Jangan kata deliver barang je.. provide document pun lambat
Aku.. hanyalah orang tengah
Apa P kata.. itu jugakla akan aku kata pada customer
Tapi.. customer paham ke? Kalu aku tak dapat kasi apa yang diorg mintak sebab P tak kasi kat aku lagi.. customer akan marah..
Ada je customer yang baik.. tp banyak yang sangat menekan
Tp aku paham.. diorg pun ada target yang nak kena meet which is siapkan keje ontime
Diorg pun ada bos kat atas yang menekan..
Belah customer menekan.. belah P menekan mahukan order yang lebih.. sedangkan pada masa yang sama.. order2 yang ada pun diorg tak mampu kat kasi full support
Yang terpenyek n makin pendek.. adala aku di tengah2
Mampu lagi ke aku bertahan? Sanggup lagi ke aku menahan?
Entahla.. ada hari.. kecewa sangat ngan keadaan ni
Aku cuba sedaya upaya untuk buat keje ngan baik.. secepat mungkin setelkan keje yang customer mahukan
Tapi bukan suma keje tu datang dari aku.. kena tunggu P jugak
Sedih sebab bekerja setiap hati.. gembira menjelang jumaat bila ingat weekend akan menjelma
Tapi.. pagi ahad (mcm pagi ni..), pas bangun semayang subuh.. terus tak leh tido mengingatkan keje2 esok dan hari2 mendatang
Memikirkan alasan2 lagi yang hendak diberi
Ada orang kata kasi alasan senang.. tp bila nak kasi alasan atas urusan yang bukan dalam tangan kita.. alasannya hanyalah "i'm still waiting for the reply...."
Then kenala marah bertubi2...
Bila dah selalu kena, macam dah biasa..
Tapi skarang... aku rasa dah penat....
Apala.. umur tak sampai 30 dah penat ngan keje!
Sebagai motivasi untuk diri sendiri, sabarlah..
Ramai orang kat luar yang takde keje
Ramai orang yg lagi teruk kejenye dari aku
Maka.. bersyukurla dengan keje yang aku ada skarang
Walau camne susah pun.. hidup mesti diteruskan
Kalu tak sanggup.. cari keje lain..
Tak pun meniaga.. so sendiri jadi bos!
Emmmm... nak meniagalah... bukak Cool Blog...

No comments: