Thursday, July 14, 2011

Aiman now is 21 month old!




Aiman pagi tadi.. nyenyak betul tido..



Anak terunaku sudah berumur 1 tahun 9 bulan. Memang macam2 kerenah dia skarang. Manja pun bukan main. Cakap dah makin banyak, tp masih pemalu kalu depan orang especially lelaki n baru je kenal


Dah kenal kat mana rumah mak tok, rumah tok wan. Kalu nak pegi rumah tok wan, mesti lalu rumah mak tok, sure akan cakap 'mak tok'

Dah kenal mana bas, kereta, motor, lori, aeroplane dan basikal

Tau jugak sekolah dan masjid.. tp ni hanya applicable untuk sekolah yang kat simpang rumah kitorg n masjid kat simpang rumah mak n masjid kuning KD

Binatang2.. tak banyak sangat kenal, tau kuning ngan bird je kalu nampak life. Kalu dari buku.. adala lagi binatang2 lain yg dia tau..


Masih sangat obses pada video gambar diri sendiri.. asal nak tido je.. sibukla cakap 'Aiman.. Aiman..' maknanya nak tengok video dia la.. pandai tekan button yang utk open next video


Pandai jugak main PS3.. bukan main mengarah orang suruh bukak game.. kejap game car.. kejap game ball..

Kat Gulam Mee.. banyak jugak Aiman makan char kuey tiaw + air carrot susu. Sampai tumpah abis air atas meja..


Bukan main kedekut ngan ayah dia.. kalu dia pegang joystick PS3 tu.. then dia dah boring so dia tinggal je n pegi main menda lain, pastu kalu en suami datang ckp.. 'ayah sambung main ye Aiman'.. cepat2 dia amik balik joystick tu.. Pastu pulak, tak kasi langsung ayah dia pegang! Agaknya sebab ayah dia pun kedekut joystick ngan Aiman bila time ayah main.. Aiman pun buatla yang sama.. ye tak?


Rajinnyer la tolong aku sidai kain, angkat kain, lipat kain.. cara Aiman lipat kain, dia gulung2 baju tu.. biasa kalu sidai kain, aku masuk baju kat hanger, Aiman tolong gantung.. kalu angkat kain plak.. angkat baju dia yang aku sidai yang payung tu..

Eksyen.. kalu turun tangga, tak kasi orang pegang..


Bebaru ni aku perasan, ada masa2 tu, Aiman akan menyanyi. Perkataan yang kuar bila Aiman nyanyi ialah 'aku.. aku.. aku..'. Adala tone dia tp yang kuar 'aku' je lah. Lagu mana ntah dia ikut.. tp memang sangat kelakar bila dengar Aiman menyanyi. Tak sempat lagi nak rakam..


Boleh dah kira sampai 12.. selalu kalu kira, mesti sambil melompat2.. ABC? Hmmm.. yg tu tak leh lagi, aku pun tak sempat nak ajar. Reti ikut sikit2 je.. ingat sendiri takde lah..


Potty train?? Argghhh.. ni bilala nak start. Mak ada kasi hint2 soh start dah. Tapi aku ni tak sempatla nak buat.. malas sama.. malas sebab nanti nak kena cuci rumah kalu merata. Tapi memang patut dah start pun. Tunggula pas setel adik Aiman nanti.. aku pun dah larat sebab tak pregnant.. bolehla start. Ingat nak tanya nanny Aiman, kot dia boleh tolong train dulu. Jeles bila tau anak Aisyah dah pandai pi toilet sendiri.. pampers pun jimat. $$$$$$$



Mainan terbaru.. ni mak tok yang lukiskan. Aiman suka tolong padamkan apa yang orang tulis / lukis..


Skarang malam, Aiman dah jarang jaga malam. Kalu jaga pun stakat nangis sikit2.. then tido balik. Kekadang tu sebab nak minum air. Ada sekali tu.. dia terjaga.. agaknya tak perasan aku.. terus dia pegi kat pintu then cakap 'ibu mana?'. Comel je pagi2 buta kol 4 pagi cari aku.. ingat aku turun bawah la tu. Aku panggil dia.. dia datang kat aku.. tepuk2 tido balik. Bila senang je Aiman skarang.. rasa terus hilang n lupa dah pengalaman jaga tengah malam mendukung Aiman masa mula2 stop bf dulu. Kekadang tu ada je dia bangun sendiri, duduk amik botol air, then minum air.. pastu sambung tido balik. Aku jaga je masa tu tapi saja nak tengok dia camne. Selalu jugak kalu dah nak pagi tu (biasanya masa ni aku dah bangun), ada msg masuk ke, bunyi alarm jam ke.. Aiman akan cakap.. 'tepon..'. Pastu sambung tido balik. Ala2 kejutkan aku bagitau tepon bunyi. Masih ada lagi masa2 yang bila dia terbangun tengah malam, ajak turun bawah. Tapi sekarang aku dah tak ikutkan sangat request dia.. aku akan suruh dia tido balik. Tak pun peluk dia.. ada je masa dia nangis tapi kejap je.. pastu tertido semula. Hopefully berkekalan la keadaan gini. Aku pun risau kot nanti bila ada adik Aiman, Aiman pun akan ikut jaga sama bila adik Aiman bangun or nangis malam2 nak susu.


Last week Aiman demam, batuk n selsema. Batuk kejap je.. then demam n selsema. Sampai seminggu demamnya.. doc pun dah advise soh admit. Tapi sebab lepas masuk ubat kot bontot demam turun n cek darah takde denggi.. so aku bawak balik Aiman dulu. 2 hari pastu hilang dah demam tp memang selera makan Aiman hilang terus. Minum air je banyak. Aku pun susah hati tengok Aiman tak makan. Sampai skarang.. dah la memang kurus, makin kurus jadinya. Baru je nampak cam temban skit especially pas potong rambut jadi botak ni. Tekak dia merah, so mungkin sebab tu macam tak selera nak makan sangat. Aku suspek, demam ni pun sebab nak tumbuh gigi. Skarang banyak giler gigi geraham Aiman tumbuh.. atas dan bawah. Lepas dah tumbuh suma.. Aiman makan banyak2 tau..


Cepat je Aiman dah makin membesar.. tak lama lagi dah nak dapat adik. Aiman tau yang ada adik dalam perut aku. Tapi selamba je dia ketuk2 n tepuk2 perut or main sembam2 kat perut aku. Gigit pun suka! Nanti jangan buli adik tau..


No comments: