Saturday, November 20, 2010

Setahun sebulan...

14 November 2010... Dah setahun sebulan Aiman... Alhamdulillah membesar dengan sihat even tak banyak berat naik.. masih lagi di kawasan kuning.. achievement Aiman so far..

~ tak leh jalan lagi!!! sangat malas nak berlatih n kekadang nampak macam gayat je bila dah berdiri n nak mula melangkah. then sure akan duduk n terus merangkak balik. tp Aiman dah beberapa kali jugak melangkah setapak dua.. cuma pastu merangkak balik...
~ tak pandai cakap jugak lagi... sebut ibu pun tak pandai. tapi lately perkataan yang selalu kuar mcm "mie.. mie.. ta.. ta.. dah... tu.. tu.. "

~ kalu dengar bunyi azan... serta merta letak jari telunjuk kat mulut yang selalunya hujung jari tu sampai ke dalam lubang hidung.. kira isyarat nak suruh orang diam lah.. kekadang dengar bunyi orang mengaji or takbir raya pun dia wat gini gak. agaknya dia ingat azan jugak kot..

~ kalu tengok aku pakai telekong nak solat, Aiman akan tadah tangan ala2 membaca doa. tapi takde la lama.. kejap je la tadah tangan nyer.. pastu.. sambung main balik... kekadang tu lalu lalang depan sejadah masa aku sembahyang

~ boleh jugakla paham sikit2 arahan orang kasi. mcm suruh dia ambil bola dia yang bergolek ke.. datang kat aku bila aku panggil untuk makan.. or orang marah dia ke..

~ sebelum ni, pandai geleng2 kepala bila kita cakap NO.. skarang, dengan tangan sekali goyang2 bila orang cakap NO. aku pun terkejut tengok masa first time dia wat.. mesti belajar dari kita yang tiap kali cakap NO, tangan pun gerak gak tanda jangan. skarang.. kalu dia wat menda2 yang dia tau orang akan cakap NO, eg nak balik remote ke.. diri depan tv ke.. bila aku panggil je dia.. 'Aiman... ' dia akan awal2 lagi wat gaya tangan NO nieh. hahaha.. sangat comel.. mcm dah tau je orang akan cakap tak leh buat. lagi satu, even dia dah baling remote tu pun lepas orang cakap NO, dia pun akan wat gaya tangan NO jugak...


~ sangat suka kalu orang dukung dia.. kalu aku pegang dia sambil duduk.. sure nak kat orang yang berdiri. pastu kalu orang bawak dia keluar.. lagila suka nak ikut orang lain. tak kisah dah kat ibu dia.. siap boleh lambai2 lagi...

~ suka giler mandi.. skang Aiman mandi pakai air water heater je. tp mesti ada baldi berisi air untuk Aiman main2 tepuk air sambil aku mandikan dia..

~ gigi ada 6!!! pandai dah gosok gigi sendiri. masa mula2 gosokkan gigi untuk Aiman, sure bunyi bising dari mulut dia kuar masa gosok gigi. skarang.. kalu aku nak gosokkan.. kejap je.. then dia tak mo. bila kasi berus gigi suruh gosok sendiri.. haaaa.. pandai la dia pusing2kan berus gigi tu kat dalam mulut dia. sambil2 tu aku pun tolong2 la jugak halakan berus gigi kat tempat yang dia tak buat lagi.. pantang jugak dengar kalu orang cakap 'berus gigi' or 'gigi'.. mesti dia akan nganga mulut, tunjuk jari dalam mulut then wat bunyi 'aaaa... aaaa..'. bunyi Aiman memberus gigi..

Banyak lagi dah Aiman pandai wat skarang.. panjang je akal dia.. seronok melihat telatah dia.. rajin jugak membuli orang.. Sayang Aiman...... =)

1 comment:

Unknown said...

sama la ngn anak kite,dah masuk setahun tp lum boleh jln lg..