Friday, November 26, 2010

Mcik masam vs mcik manis

Sorang mak cik jual nasi lemak n kuih2 kat area umah mak.. dulu.. selalu kitorg singgah beli breakfast b4 pegi opis. Bleh kata hari2 jugakla.. bihun untuk en suami.. kueytiaw or kuih untuk aku.. takde la sedap mana pun tp bihun dia kaler gelap n bolehla diterima. Ada satu pagi tuh.. bihun yang tinggal sikit giler.. then aku ckp.. takpe la, bungkus jelah. Aku beli jugak kuih masa tu.. bihun yang sikit giler tu.. rasanya dalam 3 suap je makan.. dia charge 30sen.. dahla bila melayan pelanggan tu muka tak penah senyum.. masam je memanjang.. siap jeling2 lagi.. stakat 30sen.. apalah salahnya kalu dermakan je bihun tu kat kitorg.. dahla hari2 beli bihun kat dia.. kalu skang ni, orang derma kat orang mintak sedekat pun kasi paling kurang RM1.... Takpela.. nama pun pembeli kan.. kita jugak yang nak makan.. bayarje lah.. tp skarang dah memang tak singgah dah kat situ.. bihun keras n liat.. sejuk giler plak tu.. macam masak malam semalam...
Sorang lagi mak cik jual nasi lemak n nasi kerabu ayam bakar.. pun dekat area rumah mak. Sedap... sangat sedap nasi dia.. tak lokek langsung.. harini, aku beli nasi lemak, RM1.50.. kasi RM2.. dia cari2 syiling, tak de.. tanya aku.. aku hanya ada 5 sen je dalam purse. Masa dia dok cari2 syiling tu, terpk gak dalam kepala otak, halalkan jela 50sen balance kat makcik tu.. kang nanti kalu dia kasi balik RM1, sure nanti kena datang balik bayar 50sen.. kalu terlupa, tak pasal2 je hutang kat mcik ni. Sekali, dia kasi balik RM1 aku.. katanya, tak pe lah.. tak yah bayar.. memang aku terkejut giler dia halalkan je 50sen tu.. memangla 50sen je.. tp mengingatkan mak cik masam... tak sangka mak cik manis ni, selain dari selalu senyum.. pun tak kedekut n baik hati...
Macam ni la meniaga... bila kita murah hati ngan pelanggan.. lagi banyak pelanggan akan datang.. lagi murah rezeki nanti... moga2 rezeki mak cik manis akan murah n lebih murah lagi pas ni.........
** syoknyer musim cuti skolah.. jalan lenggang je pi opis....

No comments: