Thursday, May 16, 2013

Kitchen closed

 
Aku memang tak suka betul kalu bab sumbat2 ni.. rasanya sejak sebulan setengah lepas.. sinki aku.. kalu banyak sangat air mengalir dalam masa yang singkat.. air akan start keluar dari lubang bawah dapur ni. Lepas sekali jadi.. aku xbasuh banyak2.. kasi masa.. air bukak kecik je.. tapi dalam dok jaga tu, mau jugak la 4-5 kali air naik banjir dapur. Kekadang tu sampai periuk basuh dalam toilet kat bawah.. memang plan nak panggil plumber, tapi mengingatkan harga kena sebelum ni sampai seratus lebih.. aku hold dulu..
 
Last week sembang2 ngan wani, dia citer pasal dia letak asid.. beli kat hardware shop. Aku memang excited.. jimat duit xyah panggil plumber kan. Pegi hardware beli tengahari sabtu lepas.. sebotol RM12 je. Tokey tu ajar cemana nak guna.. dan xde plak citer any restriction bila pakai asid ni. Balik rumah.. terus curah kat lubang ni.. dan...... jeng jeng jeng... naik buih2 macam lava gunung berapi dari lubang ni melimpah2 keluar atas lantai dapur aku. Bau nyer... memang busuk giler!!!!!! Sampai kalu kat tangga nak turun dari atas dah boleh bau busuk tu. Kaler coklat2 lava nyer.. huhuhu... then kena tunggu kejap.. so aku tunggula dlm 30 minit.. pastu lalukan air sejuk. Malangnya..... bukannya laluan lagi clear.. terus block!! Air naik kat dapur aku keluar dari lubang lantai tu bersama saki baki lava.. Waaaaaaaaaa...
Lebih malang lagi.. lepas aku curah kat dapur.. dengan konfidennya curah jugak dlm suku botol kat lubang dalam toilet.. berasap2 toilet kuar dari lubang tu.. tapi xde la lava.. mungkin sbb xde minyak beku dalam tu kan. Tapi... dah sumbat jugak toilet bawah tu. Serta merta dapur diisytiharkan TUTUP!! Terus call plumber.. tapi sebab masa tu dah petang, so esoknya hari ahad baru boleh datang. Huhuhu.. terpaksa la buang2 lava ke luar pintu dapur.. tp xdapat basuh lantai takut lava dari dalam lubang suma kuar lagi. Terus tutup lampu dapur.. aiman n amni kena minum air masak je.. en suami pun dinasihatkan menggunakan satu gelas je sampai dapur dibaiki. Malam tu kuar dinner.. beli air kotak.. 
 
Esok pagi x sabar2 nak tunggu. Uncle ni kan dah penah datang.. masa kat pintu jumpa aku tu dia boleh sound.. 'wah.. lama x jumpa u..' terus aku balas.. 'aduh.. i x mau jumpa u selalu2..'. Masa call dia semalam nak tetapkan harga.. sebab sebelum ni dah kena seratus lebih kan. huhuhu.. hasil kegatalan tangan aku letak asid.. aritu kena RM250. katanya cuci sampai bersih. Mahal kan? tapi.. aku ada gak call plumber lain, rate pun lebih kurang sama. Dia cuci dan cuci dan cuci sampai sekali tu bunyi.. blulpppppp.. kuat giler.. pastu dia cakap.. 'haa.. sudah jatuh satu ketul besar'. Dia nampak dari tong air keluar kat belakang tu. Minyak katanya.. aku senyum je la pastu cakap..' hmmm.. ni menunjukkan i rajin masak..' hahahaha...
 
So nak cerita apa lagi? Siap je uncle tu cuci suma.. aku plak la yang mencuci lantai. Giler busuk.. banyak kali betul basuh.. peralatan yang kat keliling tu pun aku basuh.. rasa mcm bau melekat abis kat pinggan2 aku.. lepas ni kenala rajin2 curah air panas kat laluan air ni. Alang2 uncle ni dah datang.. suruh jugak dia tengokkan pelampung tangki aku. Sejak hari rabu lepas, ada air keluar kat bilik air... pada kadar yg berterusan.. banyak plak tu. memang pelampung tangki rosak pun.. air yang keluar tu air yg melimpah. terbang lg RM80.. aiman teruja tengok uncle tu naik atas bumbung.. tapi tak berani dekat sb takut uncle amik dia bawak naik atas.. tengah dia baiki.. amni plak berak. sibuk suruh cuci.. tu yang gambo tak pakai seluar.. hahaha...


So tarikh kena ialah 12 May 2013. untuk rekod.. nanti kalu jadi lagi boleh refer balik...


2 comments:

sayahappyslalu said...

hehe.. hari tu pun rumah saya air tersumbat kat sinki.. lepas jolok2, tak okay.. husband letak asid.. jolok2 lagi sampai kat paip luar.. baru okay.. bab-bab baiki ni tak pernah panggil plumber.. husband buat sendiri.. jimat sangat.. saya tolong tengok aje sbb geli. haha..

mira edora said...

hehe.. itula.. sebenarnya memang dah abis jolok dah. siap beli wayar yg utk plumber tu. agaknya besar sangat la kot ketulan minyak kat rumah akk. sebab masa uncle tu tolak pun.. lama jugakla baru keluar siap bunyi kuat giler!! Huhuhu.. stress je kena bayar.. kalu dah dah boleh shopping.. haha..